Szülők a pedagógushiányról: Matekot bölcsész, magyart hitoktató tanít, van aki inkább targoncásnak állt

Startlap - Startlap
A KLIK szerint csak természetes fluktuáció zajlik, de tanárhiány nincs. Most több mint 5 ezer szülő mondta el, szerintük hogy is van ez a pedagógushiánnyal. Nekik egész más a véleményük, az eredmények lesújtók.

A Klebelsberg Központ tagadja azon híreket, miszerint tanárhiány van, szerintük csupán természetes fluktuáció zajlik. Mivel a kérdésről részletes statisztika nincs, a Szülői Hang Közösség felmérést készített a tanárhiányról. Az ő eredményeik teljesen ellentmondanak a KLIK magyarázatának – írja a 24.hu.

A Szülői Hang több mint 5281 szülő részvéletével készített online adatgyűjtése az eddigi legszélesebb körű felmérés a pedagúgushiányról. A készítők a tanárhiány három fokozatát különböztetik meg: 

  • súlyos tanárhiány: az elmúlt egy év során 2-3 héten keresztül nem volt érdemi oktatás az adott tárgyból
  • nagyon súlyos tanárhiány: az elmúlt egy év során 1-2 hónapon keresztül nem volt érdemi oktatás,
  • extrém tanárhiány: az elmúlt egy év során legalább 3 hónapon keresztül nem volt érdemi oktatás.
A megkérdezett szülők 45 százaléka tapasztalta a tanárhiány legalább súlyos esetét, közülük 31 százalék tapasztalt nagyon súlyos hiányt, és 15 százalékuk extrém, vagyis legalább 3 hónapos kimaradást.

 

A felmérés alapján az általános iskolában az átlagnál kicsit enyhébb, 43 százalékos a legalább súlyos mértékű pedagógushiány, a gimnáziumokban és a szakképzésben viszont az átlagnál nagyobb, 51, illetve 65 százalékos az oktatók legalább 2-3 hetes elmaradása.

Tantárgyakra bontva a képet egyértelműen látszik, hogy a matematika és az angol nyelv oktatása sínyli meg legjobban a tanárok hiányát. Ezen kívül a budapesti általános iskolákban informatika és napközis pedagógusból mutatkozik nagy hiány, a vidéki térségekben pedig a fizika, illetve a testnevelő szakos tanárokat nehéz találni. Az informatikatanárok a szakképzésben is kevesen vannak, illetve ezen intézmények még a szakmai tárgyak oktatóival is küzdenek.

Tovább árnyalják a képet a szülők hozzászólásai

A Szülői Hang felmérésben a szülők a kérdőíven túl megoszthatták egyéb tapasztalataikat is, amelyek néha jobban mutatják a számoknál a helyzet súlyosságát.

Nincs magyar, ének szakos tanár. A magyart tesitanár tanítja, az éneket tanítónő

 – írja egy általános iskolás diák szülője Pest megyéből.

Szakközépiskolában évkezdéskor 3-5 tanár hiányzik, mindenki mindenkit helyettesít, angolt a német és a matektanár tanít

– írja egy másikuk egy Fejér megyei szakközépiskoláról.

A felső tagozaton matematikatanár hiányzik. Jelenleg egy bölcsész végzettségű tanár tanítja a tantárgyat, közben végzi folyamatosan a továbbképzést

– állítják egy Pest megyei általános iskoláról. 

5. osztályban nincs matematikatanár, így egy matematikatanár diplomával nem rendelkező, matematikát még soha nem tanított informatikatanár kezd a felsőbe lépő osztállyal

– írja egy általános iskolás szülője. 

Egy tanár az iskolánkból elment targoncásnak egy raktárba, mert ott háromszor annyi a fizetése, mint az iskolában. Az iskolában több mint egy évig nem volt informatikaóra, mert nem volt tanár

– vázolták a helyzetet egy Fejér megyei általános iskolából.

A szülőin kérték, ha tudunk matematikatanárt, földrajztanárt, akár egyetemistát, akkor jelezzük, mert a felsősöknek nincs matematikaórájuk

– számoltak be egy budapesti általános iskoláról. 

Az 5. osztályt kezdő gyerekemnek a magyart hitoktató/tanító szakos tanítja. Szeretne a gyerekem 6. után 6 osztályos gimibe menni… Így esélye sincs… Az angolt a történelemtanár „vállalta be”, mert van alapfokú nyelvvizsgája és 5.re az elég. Van kettő végzős egyetemista is, és nyugdíjból visszahívott fizika szakos tanár. Tavaly 78 éves tanár tanította a fizikát 7., 8. osztályban

– ez pedig egy Veszprém megyei általános iskolában történik.

A sok váratlan tanárváltás és a csoportbontás hiánya is problémás 

Azt a kormány is elismeri, hogy vannak tanárváltások, de ezt nem rendszerszintű problémának, hanem a “tanárok életkörülményeiben beálló változások” által kialakuló “természetes fluktuációnak” tekintik. Ehhez képest igen gyakori a hirtelen tanárváltás: a megkérdezettek 44 százaléka számolt be arról, hogy egy tanév alatt legalább egy tanár lecserélődött minden előzmény nélkül.

Olyan tárgyak esetén, mint például a matematika, vagy a nyelvek, a csoportbontás szerepe kiemelt lehet. Ennek hiánya is a tanárhiány egyik megvalósulási formája, és a számok megint szomorúak: a szülők több mint a fele elégedetlen gyermeke iskolájában a csoportbontással.

A kormány szerint egyre jobban megbecsülik a pedagógusokat, a szülők viszont nagyon, de nagyon nem értenek ezzel egyet

Míg a kormány arról beszél, hogy a pedagógusi pálya megbecsültsége növekszik, a szülői visszajelzésekből egészen más kép rajzolódik ki a szakmáról. A megkérdezett szülők közül tízből kilenc úgy véli, hogy az állam nem nyújt elégséges anyagi és erkölcsi megbecsülést a pedagógusoknak, és a munkakörülményeik sem megfelelőek.

 

Ez is érdekelhet

képcím

Több ezren tüntettek az oktatásért

képcím

Országos tanévnyitó címmel tüntettek a Kossuth Lajos téren

képcím

PSZ: 16 ezer pedagógus hiányzik a közoktatásból