Ellopták a bevásárlókocsimat, végül egy kiló mazsolával álltam 40 percig a sorban - egy estém a szuperolcsó orosz diszkontban
Mióta megnyílt a “szuperolcsó orosz diszkont”, vagyis a Mere első magyarországi üzlete Basket Plus néven, azóta készülök arra, hogy olyan időpontban térjek be a boltba, amikor nyugodtan körül lehet nézni. Valamiért azt gondoltam, hogy a szombat este 7 óra megfelelő alkalom lesz, hiszen kinek ne lenne jobb programja ilyenkor, mint bevásároljon egy ipari területen elhelyezett egységben. Tévedtem.
Ugyan nem volt akkora tömeg, mint amiről a nyitás utáni napokban és hétvégén olvashattunk, azért így is hosszú sorok kígyóztak a kasszák előtt – ami ebben az esetben azt is jelenti, hogy az árukészlet mintegy negyedét nincs lehetőség feltérképezni, mert a raklap előtti helyeket elfoglalják a sorban várakozók.
Ráadásul rögtön a körút elején megtörtént velem az, amire ugyan felkészültem egy kiváló beszámoló alapján, mégsem akartam hinni a szememnek: a leparkolt bevásárlókocsimat – négy szövegkiemelővel és egy csomag szalvétával – szó nélkül eltolta valaki más, amíg benéztem egy szűkösebb helyre.
Kiérve már csak a hűlt helyét találtam.
Nem mintha szándékomban állt volna telepakolni, mert előzetesen megfogadtam: csak azért, mert valami olcsó, még nem fogom megvenni, ha valójában nincs szükségem rá, de azért így is szíven ütött a dolog. Ezért most igyekszem hasznos tanácsokat adni azoknak, akik a Basket Plusba készülnek.
Nem éri meg egy órát zötykölődni
Az üzlet Budapest XVIII. kerületében, a Besence utcában található, vagyis a belvárosból nézve az isten háta mögött kettővel, ezért ha valaki tömegközlekedéssel próbálja elérni a célt, minimum 1 órás utazással számoljon. A Blaha Lujza térről indulva két átszállással jutottam el a Basket Plushoz, ami egyébként nem annyira vészes, mint amennyire hangzik, de spoiler: nem éri meg ennyit utazni ezért a vásárlásért. Véleményemmel nem voltam egyedül, mert a sorban egy fiatal férfi is feltette a kérdést a párjának: megérte egy órát zötykölődni?
A válasz egy olyan hangsúllyal kiejtett “persze!” volt, amiből érezni lehetett, hogy legfeljebb az együtt töltött idejük miatt érte meg eljönni idáig.
Ne menj egyedül
Gyakorlatilag képtelenség egyedül vásárolni a diszkontban. Egyrészt, mert könnyen úgy járhat az ember, ahogy én is: amint óvatlanul magára hagyja a bevásárlókocsiját, valaki tutira elcsaklizza. A kocsikat ingyen lehet használni, semmilyen érmét nem kell bedugni hozzá, ugyanakkor számomra is rejtély maradt, hogy hol lehet az eredeti lelőhelyük – úgy hoztam el egyet, hogy az előző vásárló éppen visszatolta a bejárathoz az üres kocsit.
Másrészt, mivel tényleg iszonyatosan hosszúak a sorok, csak úgy lehet elkerülni a hosszadalmas, akár 1 órán át tartó várakozást a kasszánál, ha a páros egyik tagja hamar beáll a sorba, míg a másik begyűjti a termékeket, és elnéz olyan helyekre is, ahová nem feltétlenül lehet beférni a kocsit tolva.
Ott jártamkor egyébként többen feladták, és “úgyis csak azért raktam a kosárba, hátha jó lesz”, mondással inkább visszapakolták az árut a raklapokra, és kisétáltak.
Harmadrészt pedig: akkora mennyiséget, amilyen kiszerelésekben lehet itt az árukat kapni, egyedül nehéz is elcipelni, vagy bepakolni a kocsiba.
Felejtsd el a bevásárlólistát
A Basket Plus sokkal inkább egy raktár, mint egy klasszikus értelemben vett bolt: a hazai szupermarketekben megszokott elrendezést, kategóriákat itt nem érdemes keresni. Ahogy friss pékárut, tojást sem, tejtermékből a helyiség hátsó, hűtött részén található ugyan pár – mint például rántani való ömlesztett sajt, pizzafeltét, avagy “növényi zsíros élelmiszer készítménynek” nevezett “sajt”, margarin.
Mit lehet akkor kapni?
Ha a noon food kínálatot nézzük, elég sok mindent, és tényleg nagyon olcsón, például:
- mosószappant 194 forintért,
- 135 literes, 10 darabos szemetes zsákot 328 forintért,
- 30 darabos tisztasági betétet 241 forintért,
- 18 darabos tampont 262 forintért,
- 6 darabos stampedlis üvegpoharat 478 forintért,
- salátástálat 342 forintért,
- 250 ml-es kerámia bögrét 409 forintért,
- 100 darabos szalvétát 264 forintért,
- 500 ml-es gyermek fürdetőt 397 forintért,
- 5,65 literes német mosógélt 1729 forintért.
És mindezt nagyjából ebben a sorrendben haladva, ahogy írtam, tehát nincs külön elválasztva például a tisztítószerek kategóriája a konyhai eszközöktől. Ahogy láttam, sok terméket meg is bontottak a vásárlók, hogy tapintással próbálják megállapítani a minőséget. Ott jártamkor mosószer, a szalvéta és a stampedlis pohár is népszerű volt, utóbbit többen “úgyis jön a karácsony!” felkiáltással rakták a kosárba.
A raktárépület végében helyezkedik el a “hűtőszoba”, vagyis ahol a vásárlók a hűtött térbe lépve válogathatnak az áruk között. (Itt kifejezetten szűkös a hely, ezért hagytam kint előtte a bevásárlókocsit, aminek végül búcsút inthettem.)
Bevallom, számomra itt kevésbé bizalomgerjesztő termékekkel találkoztam, még akkor is, ha a feldolgozott húsáruk a címkéjük alapján Magyarországon készültek. Mint például a “Baromfi sajtos tavaszi szelet” , aminek 500 grammja 558 forint, vagy “Fokhagymás szelet” 585 forintért, és különös tekintettel a “Túrázó” fedőnevű húskészítményre – kategóriájában ez a legdrágább, 500 gramm 838 forint -, amiknek közös ismertetőjelük, hogy a “csontokról mechanikusan lefejtett baromfihúst” is tartalmaznak.
Ezzel együtt, sokan pakoltak belőlük a kocsiba, ahogy hallottam: “ha nem jön be, legközelebb nem veszünk ilyet” alapon.
A savanyúságok is a hűtött térben vannak, közöttük vecsési savanyú káposzta is kapható, kilóját 645 forintért kínálják. A hátsó helyiség körül mélyhűtött pultok is vannak, amikben még panírozott tintahalat – 500 gramm 899 forint – is látni, de van például:
- sertés húsos csont, 1 kg 334 forint,
- sertés darálthús, 1g 1053 forint,
- csirkecomb, 1 kg 793 forint
- csirke levescsomag, 1 kg 600 forint.
Még több termék és áraik a fenti képgalériában láthatóak.
Készülj fel a további furcsaságokra
A Basket Plusban töltött időnek végig volt egy nosztalgikus hangulata: míg bennem leginkább a rég nem látott árak miatt tört elő, addig másokat konkrétan a termékek repítettek vissza legalább 30 évet az időben: például a
Vodynka szeszesitalt látva egy hölgy izgatottan kiáltott a párjának: “De rég láttunk ilyen üveget! Emlékszel még rá?!”
Bizonyára mondanom sem kell, de azért álljon itt, hogy senkit se érjen váratlanul: a diszkontban nincs önkiszolgáló kassza, esetleg termékleolvasó, ahogy mobilalkalmazás sem. Három kassza van, abból szombat este kettő tartott nyitva, azok előtt kanyargott a sor. Bankkártyával azonban minden gond nélkül lehet fizetni.
Sokan elszoktunk már a púposra pakolt bevásárlókocsik látványától, itt azonban a kosárérték a tapasztalatok szerint tényleg kiemelkedően magas. (A becslések szerint akár a 35 ezer forintot is meghaladhatja, ami jóval a hazai kiskereskedelmi átlag felett van.)
Ennek fényében cseppet furcsa érzés volt, mikor a szemle végén egy kiló mazsolával a kezemben álltam be a sorba.
Másra ugyanis nem éreztem késztetést, a szövegkihúzó és a szalvéta sem kellett már igazán a kocsilopás után, értsd: nem volt kedvem visszamenni érte a sorok között. A mazsolát azonban nem tudtam otthagyni: imádom, és jön a karácsony, legfeljebb szétosztom a rokonságban. A kasszát pedig mindenképp tesztelni akartam, hiába álltam így 40 percet a sorban.
A kilós mazsola ráadásul a Kalifa saját webshopjában 2657 forintba kerül, a Basket Plusban 1649 forintért vettem meg.
Hátranézve rájöttem, hogy annyira mégsem lógok ki a sorból, mert mögöttem pakolt a kasszára a fiatal pár, akik talán 3- 4 db, kis kiszerelésű terméket vettek. De tényleg nem ez volt a jellemző, hanem a rendesen megpakolt bevásárlókocsik, tele száraztésztákkal, szószokkal, konzervekkel, süteményekkel, rágcsálnivalókkal, felvágottakkal, tisztítószerekkel, háztartási eszközökkel. A Kalifa volt számomra az egyetlen ismert márka, a többiről nem igazán hallottam korábban.
Meddig tarthat a népszerűség? Tényleg konkurenciát kapott a Lidl vagy az Aldi?
A sorban többen is azt fejtegették, szerintük még két hétig tart az újdonság varázsa, aztán már nem lesznek ennyien a boltban. Mások reménykedtek, hogy beválnak otthon a most bezsákolt termékek, és akkor máskor is szuperolcsón tudnak ennyi mindent vásárolni. Az ígéret szerint ugyanis az árak maradnak ezen a szinten: a beszerzők felé az az elvárás, hogy kizárólag olyan árut hozhatnak, amit az üzlet hasznával együtt minimum 20 százalékkal olcsóbban tudnak értékesíteni.
Ráadásul a tervek szerint jövőre Budapesten 15 új üzlettel bővülne a hálózat, és vidéki helyszíneken is megjelennének a Basket Plus üzletek.
Hogy egy kiterjedt üzletlánc a későbbiekben mennyire jelenthet konkurenciát a Lidl vagy az Aldi számára, azt majd az idő eldönti, egyetlen egy diszkont alapján nehéz megállapítani, mennyire lesz “komoly” a verseny. Ráadásul, így is volt, akitől azt hallottam:
ne hozd a margarint, nem kell, a Lidlben is ennyire olcsó.

