Kiemelt Hírek 2018. november 04.

Tényleg halkabban kéne szirénáznia a mentőautóknak éjszaka?

Startlap Kiemelt Hírek 2018. november 04.
Külföldön állítólag közel sem olyan hangosak a mentőautók, mint nálunk.

Az Index egyik olvasója jelezte, hogy a Magyarországra látogató külföldiek rendszerint saját maguktól teszik szóvá, milyen hangosak nálunk a szirénák a mentőautókon. Tényleg roppant hangerejük van, megszólalni sem érdemes mellettük, és más országokban nem olyan magától értetődő dolog, hogy ha elhalad melletünk egy mentőautó, akkor meg is kell rögtön süketülni. A portál utánajárt a sziréna használatát érintő hazai és külföldi gyakorlatnak.

A megkülönböztető jelzéssel ellátott magyar gépjárművek műszaki vizsgájához állami vagy civil akkreditált vizsgáló állomás adhat ki hangnyomás-mérési jegyzőkönyvet. A szirénák használatát és hangerejét egy 1994-es KHVM rendelet alapján egy közel ötvenéves szabályozás (MSZ 07-4009:1982) rögzíti. Eszerint a talajtól 0,5-1,5 méterre kell megkeresni a mérendő legnagyobb hangnyomás szintet, amelynek a gépjárművel szemben és az arra 45 fokos szöget bezáró területen minimálisan 103 decibelnek, attól oldalra pedig 98 decibelnek kell lennie. 

A lap felkereste a rendőrséget és az Országos Mentőszolgálatot is a témával kapcsolatos kérdéseikkel, de utóbbi egyáltalán nem válaszolt, a rendőrök pedig annyit közöltek, hogy a jogszabályt véleményezni nem akarják, illetve a szirénákra érkező lakossági panaszokat nem regisztrálják.

Németországban és Ausztriában sem kötik ki a maximális hangerőt

A berlini és a bécsi mentőszolgálat pár napon belül reagált. Ebből kiderült, hogy a szirénák maximális hangnyomását náluk sem szabályozzák, és mindkét országban 110 decibeles minimális értéket írnak elő (illetve az osztrákok a civil járművek esetén 95 decibelt) 3-5 méteres távolságnál.

Van olyan ország, ahol az éjszakai, kis közúti forgalmú időszakokban hallkabb üzemmódot vezettek be. Az Index értesülései szerint hazánkban is elkezdték felülvizsgálni a szabályozást, de erről hiába kérdezték már hónapokkal ezelőtt az illetékes minisztériumot, válasz nem érkezett, így nem tudni, hol tart a folyamat, és egyáltalán része-e a hangerő-csökkentés.

A magyar mentősök szerint nappal a városban gyakran a teljes hangerő is kevés

Néhány magyar mentős megszólalt név nélkük. Elmondásaik szrint a sziréna használata az adott kocsi mentőegység-vezetőjétől függ. Mivel sosem tudni, mennyire sürgős esetről van szó, ezért ha egy beteghez igyekeznek, használják a szirénát, visszafele azonban már gyakran mellőzik azt. Az is kiderült, hogy néhány fővárosi autóban van halkabb, éjszakai sziréna üzemmód, amit szoktak is használni. A nappali városi forgalomban viszont úgy tapasztaltják, bizonyos autósok miatt még a teljes hangerő is kevés.

Ilyenkor leghatékonyabb egy fizikai lökés lenne

– fogalmazott egyikük.

 

Keresés az oldalon