Újabb tabudöntögető intézkedést jelentett be Ókovács Szilveszter

Startlap - Startlap
Az Operaház főigazgatója szerint a büfébotrány "két fegyelmezetlen művészüknek" köszönhető. A bíróság pedig az Operaháznak adott igazat első fokon a Zsidai Csoport által indított perben.

A vasárnap kirobbant operaházi büfébotrány Bogányi Tibor visszalépése, valamint Miklósa Erika megszólalása miatt elsősorban művészeti kérdésként jelent meg a sajtóban, de az ügynek van egy komoly üzleti-költségvetési vetülete is, amit a Forbes cikkében foglaltak össze pár pontban.

Mint korábban beszámoltunk róla, Bogányi Tibor karmester-rendező vasárnap jelentette be egy indulatos Facebook-posztban, hogy azonnal visszalép az általa rendezett Carmina Burana előadás dirigálásától az Operaházban, mivel Ókovács Szilveszter főigazgató szakmai egyeztetés nélkül egy fél órás szünettel kettévágta az előadást, hogy növeljék az Operaház büféjének bevételét.

Bogányi mellett kiállt Miklósa Erika is. A Carmina Burana szoprán szólistája szerint a döntés az alkotókkal, a közönséggel és a Carmina Burana szellemiségével szemben is méltatlan.

100 millió miatt perlik az Operaházat

Ókovács Szilveszter arra hivatkozva döntött a Carmina Burana előadás kettévágásáról, hogy a szünet növelni fogja a büfé bevételeit, és ez több milliós extra bevételt jelent a háznak. Csakhogy a botrány kirobbanása után kiderült, az Operaházban az Opera Cafét, és a ház büféit korábban üzemeltető Zsidai Csoport szerint az egyik cégük, az Opera Gasztronómia Kft felé egy 100 millió forint nagyságrendű tartozása van az Operaháznak a “nem megfelelő és késői átadás miatt, mely tartozás rendezési lehetőségeiről éppen folyamatban volt egy igazgatói szintű egyeztetés a felmondás idejében”.

Az Ókovácsék ellen pert indító Zsidai Csoport azt állítja, hogy az Operaház jogellenesen, mondvacsinált indokkal mondta fel a szerződésüket, és vette át a büfék üzemeltetését, ráadásul a főigazgató a tartozásról folyó egyeztetést megszakítva döntött a felmondás mellett.

Zsidaiék szerint a büfék átvétele már csak azért sem érheti meg az Operaháznak, mert ők eddig bérleti díjat és jutalékot is fizettek, a mostani gasztrobevétel pedig ez alatt lehet, hiszen a felmondás óta az operába jeggyel rendelkezők mellett a turisták által is látogatott Opera Cafét ki sem nyitották.

A Zsiai Csoport vádjaira az Operaház is reagált, a 24.hu-nak eljuttatott közleményükben ezt írták: “A Magyar Állami Operaház az Opera Gasztronómia Kft. a ‘tényekről’ szóló, számos csúsztatást, megalapozatlan feltételezést és hamis állítás megfogalmazó közleményét a folyamatban lévő bírósági eljárásra tekintettel nem kívánja érdemben kommentálni. Ami valóban tényszerűen állítható, hogy az Opera Gasztronómiai Kft.-vel kötött szerződés jogszerű felmondásával kapcsolatban, amire egy jelentős összegű tartozása adott alapot, a múlt héten a bíróság első fokon a Magyar Állami Operaháznak adott igazat”.

Újabb tabudöntögető lépések

Az Operaház főigazgatója a büfébotrányról az ATV kedd reggeli műsorában úgy fogalmazott: “Amit most látunk, az egy kampányesemény, egy hihetetlen, felfújt vicc. Nagyon rossz vicc egyébként, amelynek két fegyelmezetlen művészünk kiposztolása, sajtóhoz fordulása adott lehetőséget”.  Hozzátette: neki az a dolga, hogy március 19-én, amikor a sztrájkolni fognak az Operaház dolgozói, akkor aznap is legyen előadás. “Ezért én minden erőmmel azon vagyok, hogy az Opera bevételeit növeljem” – mondta Ókovács.

Az Operaház anyagi helyzetéről kijelentette: az elmúlt években rekordbevételt értek el, részben azért is, mert visszavettek mindent, ami korábban ki volt szervezve. “2009-ben tíz évre kiszervezték az opera épületlátogatását. Olyan átalányról kötöttek felbonthatatlan szerződést, amelyet egész egyszerűen mi sem tudtunk felbontani. Úgyhogy miután ez végre lejárt, utána visszavettük saját kézbe, visszavettük a boltokat, visszavettük az őrzésvédelmet, mindent visszavettünk, legutoljára a büfét is visszavettük. Minden az Operaháznak termel innentől fogva, az állam érdekét képviselem, meg az intézményem érdekét” – fogalmazott a főigazgató.

Ókovács elmondta, hogy a saját bevételeik erősen devalválódtak, az állami támogatás pedig nem nőtt az elmúlt években, ezért mindenképp szükség van bevételnövelő intézkedésekre, példaként megemlítve, hogy biztosan értékesíteni fogják az Operaház királyi páholyát.

“Az Operaház legjobb páholya pillanatnyilag egy fura szokásjogból kifolyólag nem hoz bevételt. Egy tízszemélyes páholy, a legjobb páholy üresen áll. Ezt egészen biztosan el kell adni. Megjegyzem, a Scalában is értékesítik. Úgyhogy most akkor önöknek elmondtam egy tabudöntögető lépést, előhúzom a pajzsokat, és várom a hozzáértők nyilait” – mondta Ókovács Szilveszter az ATV műsorában.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán

Ez is érdekelhet

képcím

Vége a sztrájnak az Operában

képcím

Több méter magas kaszás bábut fújtak fel az Operaház előtt

képcím

Miklósa Erika kiakadt az Operaház döntésén: "Nem a büfének van...