Évek óta dolgoznak a különleges sebességmérőn a rendőrök

Már korábban is szó volt arról, hogy bevezetik Magyarországon az átlagsebesség mérését, de konkrétumról továbbra sem hallani.

Szerző: Startlap

Forrás: startlap.hu | 2018-09-20 15:09

MTI Fotó: Sóki Tamás

„A kollégáim most dolgoznak a rendszer kialakításán, amely lehetőséget biztosít arra, hogy – ha a jogszabályi feltételek meglesznek – alkalmazható lehessen ez a módszer” – vélekedett az átlagsebesség méréséről Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes egy rádiós műsorban.

A nyugaton section controlnak hívott átlagsebesség-mérést régóta használja számos ország rendőrsége. Lényege, hogy egymástól bizonyos távolságra elhelyezett traffipaxok mind megmérik az előttük haladó járművek tempóját, majd átlagolják a rögzített számokat. Akinek az adott útszakaszra a megengedettnél magasabb átlagsebességet mér a rendszer, megbírságolják. Könnyű belátni, hogy igazságosabb ez a módszer annál, mint az egyetlen pillanatban rögzített tempó miatt büntető rendszer – írja a vezess.hu.

Ráadásul eredményesnek is tűnik mindenhol, ahol bevezették. A rendszer átlagosan bő 10 százalékkal mérsékelheti a sebességet az adott szakaszon, a balesetek és a halálos áldozatok száma pedig 20-50 százalékkal is csökkenhet.

A section control számos európai országban hozott pozitív eredményt. Hollandiában az A13-as sztrádán 2002-ben vezették be, ezt követően az autósok mindössze 0,5 százaléka ment gyorsabban a megengedettnél, a balesetek száma pedig 50 százalékkal csökkent. Az ausztriai Kaisermühlen sztrádaalagútban az átlagsebesség-mérés bevezetése előtt átlagosan 85 km/órával közlekedtek az autók, szemben a megengedett 80-nal, a rendszer bevezetése után azonban átlagosan 73-75 km/órára lassultak. Ezzel párhuzamosan a sérülést okozó balesetek száma 33 százalékkal csökkent, a halálos áldozatot követelőké pedig 50 százalékkal. Olaszországban többek között az A56-os sztráda kapott ilyen rendszert. Az átlagsebesség csökkenése mellett a halálozási kockázat a felére csökkent, a sérültek száma közel 30 százalékkal esett vissza, a baleseteké 20 százalékkal.

Felvetődik a kérdés, hogy miért nem működik már nálunk is ilyen. Már öt és fél éve gondolkodott ezen a rendőrség.

„Bővül a fix sebességmérésre is képes eszközök hálózata, és felmérés alatt van a hosszabb útszakaszok felügyeletét biztosító úgynevezett section control-rendszerek bevezetése is” – írta az ORFK 2013 januárjában.

Ezt követően 2015 elején be is mutatták a 365 plusz 160 készülékből álló VÉDA-rendszert, ám a section control elindítása elmaradt. Akkor azzal indokolták, hogy „a technológiai alapok megteremtésén túlmenően jogalkotói döntések is szükségesek lehetnek a szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetéséhez.”

Fontos, és sok országban érdemi eredménnyel járó rendszer a section control, kár, hogy évek óta csak újságcikkekben létezik Magyarországon, és nem az utakon.

„A rendőrség folyamatosan értékeli és elemzi a közlekedési helyzetet, keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően, a szabályosan közlekedők legkisebb mértékű zavarásával, ugyanakkor hatékony módon csökkenthető a balesetek száma és javítható a közlekedési morál – írta az ORFK. – Ehhez többek között nemzetközi tapasztalatok megvalósíthatóságát, azoknak a magyarországi közlekedési kultúrába való adaptálhatóságát is vizsgálják.”

„Hogy mindenki hazaérjen…” címmel közzé is tettek a múlt héten egy közleményt, amelynek leginkább kiemelendő része az, hogy visszatér a rendőrség a rejtett traffipaxozáshoz. Tehát egy konkrétumot tudunk a várható rendőrségi gyakorlatról: mostantól lesből is mérik az autósok sebességét egy adott pillanatban. Az még nyitott kérdés, hogy az igazságosabb átlagsebesség-mérésre mikor és hogyan állnak át.

Mai nap hírei

Megszűnik jövőre a HBO GO

gsmring.hu12 órája

Kiszorítaná a külföldi élelmiszerláncokat az országból Lázár János

168ora.hu13 órája

Micsoda nő! Julia Roberts rövidnadrágban mutatta meg alakját

joy.hu13 órája

Orbán Viktor válaszolt Manfred Webernek

demokrata.hu14 órája

Megmenekül Alaszka az olajkitermeléstől?

koponyeg.hu15 órája

Viszik a laptopokat

itbusiness.hu18 órája

Egyre több fogy a magyarok egyik kedvenc húsféléjéből

agroinform.hu19 órája

Rakovszky Zsuzsa 70 éves

konyvesmagazin.hu19 órája