Balaton Retro: így nyaraltunk a rendszerváltás előtt

Startlap - Startlap
Sokan vagyunk, akik még emlékszünk azokra a régi szép balatoni nyarakra.

Mert a magyar tengerhez minden évben muszáj volt elmenni, hogy láthassuk, és el is tudtunk utazni – a legtöbb család évente legalább egy hetet megengedhetett magának.

Fotó: Fortepan – MHSZ – 1961

Minden nagyobb vállalatnak vagy intézménynek volt szakszervezeti üdülője, ahová az élelmesebbek már télen lefoglalták a helyeket. Egy- vagy kéthetes turnusokban mehettünk nyaralni; akinek pedig nem jutott hely, vagy nem ott akart megszállni, valamelyik Balaton környéki kemping felé vette az irányt.

Forrás: Fortepan – Magyar Rendőr – 1988

A kempingezők mindig jól felpakolva utaztak, gyakran színültig feltöltötték a Trabit, a Škodát vagy a család Ladáját. A sátor mellett helyet kaptak a konzervek, és mindenféle olyan élelmiszer, ami nem romlik meg hamar, hiszen ezeken lehetett spórolni.

Fotó: Fortepan – URBÁN TAMÁS – 1971

Akiknek egy kicsit jobban ment, tudtak venni kis nyaralókat, faházakat, legtöbbször a Balaton-part csendes, kevésbé felkapott vagy nem annyira forgalmas helyein. De nyáron benépesültek a régi villák is, vagy úgy, hogy a tulajdonosok egész nyárra leköltöztek, vagy úgy, hogy kiadták a főszezonban a házat.

Fotó: Fortepan – BAUER SÁNDOR – 1966

És kezdődhetett a nyaralás! Az elmaradhatatlan sorban állással a palacsintás, a fagyis vagy lángosos bódé előtt. Dél körül az olcsó étkezős helyek megteltek, a csónakkölcsönzőknek is nagy volt a forgalmuk, tele volt a strand színes pokrócokkal, a Balaton vize pedig a part mentén gumimatracokkal. A legtöbben a szabadstrandok valamelyikét választottuk, ahol csokibarnára süttettük magunkat, miután már reggel bekentük magunkat napolajjal. Két úszás között élvezettel majszoltuk a főtt kukoricát és a dinnyét.

Fotó: Fortepan – Urbán Tamás – 1984

A gyerekek számára a nyaralás elmaradhatatlan kelléke volt a karúszó és az úszógumi, no meg a felfújható, színes labda. Esténként pingpongoztunk vagy – ha nem fújt a szél – tollasoztunk egy jót.

Fotó: Fortepan – Umann Kornél – 1971

Ha csak tehettük, kirándultunk is, komppal vagy hajóval átmentünk a túlsó partra. Ezért szinte minden család fényképalbumában volt legalább egy fotó, ami vagy a keszthelyi Festetics-kastély előtt, Badacsonyban, esetleg a füredi Tagore-sétányon vagy a tihanyi bencés apátságnál készült.

Fotó: Fortepan – HERBÁLY ISTVÁN – 1967

Ez is érdekelhet

képcím

Elképesztő félméteres kilátó és "nádkorona-sétány" épült...