15 éves lett az iPhone! - Az ikonikus telefon rövid története

Turi Dániel
"Varázslat", "a jövő telefonja" - így jellemezték tizenöt éve az iPhone-t, amit azóta egymilliárd ember használ a mindennapokban. Most megmutatjuk, hogyan lett egy egyszerű készülékből státuszszimbólum!

Egészen hihetetlen, de immár tizenöt éve annak, hogy az Apple bemutatta minden idők egyik legnépszerűbb termékét – a cég számára legalábbis biztosan –, az iPhone első verzióját. A telefon azóta történelmet írt, mindenki ismeri, emberek százezrei hosszú órákat állnak sorba a legújabb verzióért és úgy várják évente az új telefon megjelenését, mint a saját születésnapjukat, de legalább ugyanennyien vannak, akik ki nem állhatják és elvből elutasítják az Apple termékét. Két dolog azonban biztos: egyrészt nem lehet elmenni mellette szó nélkül, másrészt nélküle a tömegkommunikáció ma nem lenne az, ami. Íme, az iPhone rövid története!

Varázslatnak nevezte a telefont
Fotó: by Jon Furniss/Wireimage

2007. januárjában Steve Jobs – ahogy azt tőle megszokhattuk fekete garbóban és egy egyszerű farmernadrágban – bejelentette a nagyközönség előtt, hogy az Apple telefont készül a piacra dobni, iPhone néven. Ekkor még senki nem sejtette, hogy a tech zseni és a csapata minden idők egyik legfontosabb, legnépszerűbb és sok szempontból a huszonegyedik század legmeghatározóbb termékével készülnek meghódítani a világot. Jobs akkor mindenféle álszerénység nélkül úgy fogalmazott, hogy az iPhone

„egyszerűen varázslat, egy olyan telefon, ami legalább öt évvel minden más készülék előtt jár”.

Aztán pár hónappal később, 2007 júniusában a varázslat kézzelfoghatóvá vált, először Amerikában, később az egész világon elérhetővé vált az alig kilenc centis képátlójú, érintőképernyős iPhone – a többi pedig immár történelem. Elképesztő, de mindössze öt hónap alatt, tehát június végétől novemberig másfél millió darabot adtak el belőle világszerte, a Time magazin pedig az év találmányának nevezte az új kommunikációs eszközt.

Emberek ezrei álltak sorban a telefonért
Fotó: Mario Tama/Getty Images

Sokan – ahogy az lenni szokott – már a megjelenés előtt temetni kezdték az iPhonet, mondván, hogy ennyi pénzért senkinek nem éri majd meg megvásárolni. Az első telefonok ára egyébként az akkori piaci árakat tekintve valóban kiugróan magas volt:

a 4GB memóriájú eszközt mai árfolyamon nagyjából kétszázötvenezer forintért, míg a 8GB-os társát háromszázezer forintért lehetett megvásárolni.

Az embereket azonban ez sem tántorította el, főleg azért, mert az Apple ezen terméke is – mint nagyjából az összes előtte és azóta is – státuszszimbólumnak számított. Hogy ezt a többi telefontól eltérő dizájnjának, az árának vagy a megjelenésének köszönhette, azt lehetetlen egyértelműen megmondani, de az biztos, hogy mindenki tűkön ülve várta az újabb és újabb iPhone-ok érkezését, az Apple pedig kiszolgálta a vásárlói igényeket és évről-évre piacra dobott egy új készüléket. 2008-ban az iPhone3G-n megjelent az AppStore és elkezdődött az azóta is tartó S-szériák korszaka is. 2010-ben az iPhone4 nagy újdonsága a FaceTime volt, amihez természetesen már jobb minőségű kamera is dukált: a kezdeti két megapixeles kamera immár öt megapixelben volt képes fotót és videót készíteni, valamint megjelent az előlapi kamera is – újfent egy olyan forradalminak szánt újítás, ami pillanatok alatt meggyőzte az iPhone tulajdonosokat, hogy érdemes az újabb készülékre váltani. Ráadásul az iPhone4S verziójában találkozhattunk először Sirivel is, ami azóta, immár tizenegy éve, emberek millióinak könnyíti meg a mindennapjait.

Aki egyszer megszereti, sosem engedi el az iPhone-t
Fotó:Okan Ozer/Anadolu Agency/Getty Images

Az iPhone – és persze az Apple – történetét nem lehet Steve Jobs személyes befolyása nélkül érdemben áttekinteni. Épp ezért volt mérföldkő és a cég szempontjából meghatározó, amikor a sokak által zseninek tartott Jobs 2011-ben elhunyt – és akárhonnan is nézzük ez az iPhone további történetét is nagyban meghatározta. A 2012-ben bemutatott iPhone5 után a cég – tőle teljesen szokatlan módon – elkezdett lefelé is lőni, már ami a vásárlóit illeti. Piacra dobták az iPhone 5C-t, ami egyrészt sokkal olcsóbb volt a sima ötös verziónál, színes borításokkal érkezett és egyértelműen azokat célozta meg, akik egyébként nem engedhették meg maguknak, hogy akár a sima iPhone5-öt, vagy a gyorsabb és drágább iPhone5S-t vásárolják meg. Sokak szerint egyébként az Apple ezzel gyakorlatilag eladta a telefon lelkét, ugyanis az iPhone-hoz mindig is tartozott egy exkluzív, elitista érzés, amit az árak csökkenésével, a felhasznált anyagok minőségbeli romlásával elvettek a vásárlóktól.

Ezt követte aztán az iPhone6, amit az Apple a legnagyobb újításnak nevezett a telefon történetében – látványosan nagyobb lett a képernyő és a telefon amellett, hogy megtartotta a saját dizájnját, egyre inkább elkezdte átvenni a konkurens telefonok azon tulajdonságait, amiket hasznosnak tartott. A cég itt már a memóriát is látványosan növelte, az iPhone6Plus esetében már 32GB és 128GB tárhely között választhattak a vásárlók. 2017-ben a cég aztán egyszerre három új készüléket is bemutatott: a 8, 8Plus és az X névre keresztelt verziót.

A közönségnek és a szakmának is természetesen szemet szúrt, hogy az iPhone9 kimaradt az Apple termékei közül és ennek a „hiányát” egyébként a mai napig sok találgatás övezi.

Sokak szerint egyszerűen babonáról van szó – bár akkor az iPhone13 megjelenése sem indokolt -, de sokkal valószínűbbnek tűnik az az elmélet, miszerint egyszerűen épp 2017-ben ünnepelte a tizedik évfordulóját az iPhone és ezért ugrottak egyet az elnevezésekkel. Egyébként az iPhoneXSMax – ami a tizedik széria elméletileg legjobban teljesítő telefonja – a maga idejében a legnagyobb kijelzővel rendelkező iPhone volt a maga tizenhat és fél centis képátlójával és ez hasonlít talán a legkevésbé az eredeti telefonra és annak a dizájnjára.

A telefon sokat vesztett az eredetiségéből
Fotó: James D. Morgan/Getty Images

Tekintettel arra, hogy ez sok vásárlónak egyáltalán nem nyerte el a tetszését – annak ellenére, hogy használatban egy nagyon erős darabról van szó, ami a hétköznapokban hasít -, az Apple-nél kezdtek visszatérni az eredeti dizájnhoz és külsőhöz: eltűnt a lekerekített forma, visszajött a kisebb kijelző – persze nem engedték el teljesen a nagyobbakat sem -, ezzel kompaktabb, egységesebb megjelenést biztosítva a használóknak.

Persze, lehetetlen megmondani, hogy merre tart az iPhone útja, mi lesz az Apple következő nagy dobása a telefonnal és sikerül-e majd tartania a lépést az egyre erősebb és meghatározóbb konkurenciával szemben. Egy dolog viszont biztos: az iPhone mindig is több volt egyszerű telefonnál – kiegészítő, egy okos „barát” és egy megfogalmazhatatlan életérzés.