Ártatlan őrületnek indult a dubai csoki, de mostanra drámai következménye lett a keleti édesség elterjedésének
A tavalyi év slágerterméke egyértelműen a dubai csoki volt: a pisztáciás édesség letarolta a közösségi médiát, és a vásárlók szívébe is belopta magát. A különleges csokoládé iránt akkora volt a kereslet, hogy az globális szinten érintette a megvásárolható pisztácia mennyiségét, írja a magyarmezogazdasag.hu.
Mindenki imádja a pisztáciát
Egy dubai cukrászmester alkotta meg ezt az ikonikus desszertet, a nevét is innen kapta. A dubai csoki egy csábító TikTok-videónak köszönhetően gyorsan hatalmas népszerűségre tett szert a közösségi médiában. Ezután az ismert hazai üzletláncok polcain is megjelent a termék, vagyis inkább annak utánzata: a Magyarországon elérhető, dubai csokiként árult termékek nagy része Törökországban készült. Az eredeti dubai csokit az Egyesült Arab Emírségekben működő Fix csokoládémanufaktúra készíti, ez a termék azonban itthon nehezen beszerezhető.
A pisztáciatermelők azonban nehezen tartanak lépést az édesség iránti kereslettel.
A desszerthez szükséges pisztácia elsősorban az Egyesült Államokban és Iránban terem, ára fontonként (kb. 0,45 kg) 7,65 dollárról (2700 forintról) 10,30 dollárra (3700 forintra) emelkedett – mondta Giles Hacking élelmiszeripari szakember a Financial Times-nak. A gyártók rendelkezésére álló pisztáciamennyiség a világ vezető exportőrének számító USA tavalyi gyenge termése miatt már 2024-ben is kezdett szűkössé válni. Annak ellenére, hogy az a termés csekélyebb volt a megszokottnál, magasabb minőségű volt, ezért nagyrészt héjastul került forgalomba. Ez azonban további hiányt okozott a csokoládétáblákhoz használt alapanyagból.

Az iráni termelők mindeközben 40 százalékkal több pisztáciát exportáltak az Egyesült Arab Emírségekbe az idén márciusig tartó hat hónapban, mint az azt megelőző 12 hónapban.
Az exportárak megugrottak, a beszállítók nehezen tudják kielégíteni a keresletet, a hiányt pedig Európa is megérzi.
Az sem segít, hogy a pisztácia betakarítási időszaka rendkívül rövid. A növény 5-7 év után hoz termést, ráadásul nagyon érzékeny az éghajlati változásokra.
Ugyanakkor nem csak a dubai csoki iránti kereslet okozza a hiányt:
világszerte egyre több pisztáciás édesség készül, legyen szó péksüteményekről, fagylaltról vagy akár kávéról.
A dubai csoki iránti érdeklődés számos ismert édességgyártót arra inspirált, hogy saját verziójukat dobják piacra: legutóbb például a svájci Lindt rukkolt elő saját dubai csokival.