Óriási pofon a házasság előtt álló magyaroknak: brutális drágulás egy alapkelléknél
Körülbelül ötven termék, illetve szolgáltatás ára futott mindenkori csúcsára idén áprilisban, írja az Azénpénzem.hu. A listázott árucikkek között olyanok is vannak, amelyekre új árrésstopot hirdetett a kormány.
Drasztikusan nőttek az árak
A fogyasztói árak az idén áprilisban 4,3 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban, márciushoz viszonyítva pedig 0,2 százalékkal nőttek. Az Azénpénzem a KSH adatai alapján összeállította a jelentősen dráguló termékek és szolgáltatások listáját. A legnagyobb mértékben a 200-250 grammos őrölt kávé ára emelkedett:
ez a termék tavaly óta 40 százalékkal drágult, és jelenleg 1850 forintba kerül.
Szintén drasztikusan növekedett a fejeskáposzta ára, ez most 25,3 százalékkal kerül többe, mint tavaly: most 535 forintot kell fizetnünk érte. Szintén jelentősen drágul a 90-100 grammos kiszerelésű mogyorós csoki: ez most 676 forintba kerül, ami 23,1 százalékkal több, mint tavaly.
A többi listázott termék és szolgáltatás ára a következőképp alakult:
- Pontyszelet kilója: 4 570 forint / 7,8 százalékos növekedés
- Tusfürdő, 250 ml: 1 040 forint / 7,7 százalékos növekedés
- Fogkrém, 75 ml: 930 forint / 5,9 százalékos növekedés
- Hagyományos temetés: 486 730 forint / 11,0 százalékos növekedés
- Férfi hajvágás: 4 000 forint / 13,6 százalékos növekedés
- Ásványvíz 1,5 liter: 200 forint / 11,1 százalékos növekedés
- Női haj mosás, vágás, szárítás: 7 530 forint / 10,6 százalékos növekedés
- Karikagyűrű: 48 680 forint / 20,2 százalékos növekedés
- Autóvezetői tanfolyam: 369 000 forint / 5,7 százalékos növekedés

Érkezik az új árrésstop: erre számíthatunk
A kormány új rendeletben korlátozza a drogériai termékek árrését: az intézkedés 30 termékre vonatkozik. A változás május 19-én lép életbe, és legkorábban augusztus 31-én vezethetik ki. A szabályozás egyelőre kizárólag a háztartási termékeket árusító drogériákra – így a DM-re, Rossmannra és Müllerre – vonatkozik majd. Ezek az üzletek adják el a háztartási cikkek több mint 40 százalékát, így a kormány úgy véli, az árcsökkentés dominóhatást válthat ki a teljes piacon. Bár a vegyes boltok – például szupermarketek – nem esnek közvetlenül a rendelet hatálya alá, a nyomás miatt ők is kénytelenek lehetnek árat csökkenteni.
A tárca átlagosan 16-18 százalék körüli árcsökkenéssel kalkulál az érintett termékek esetében.
Amennyiben a termékek teljes forgalmába átgyűrűzik az árcsökkenés, úgy az inflációt további 0,4 százalékponttal csökkentheti a kibővített intézkedés, közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A KSH által ajánlott adatok szerint idén áprilisban a mosó- és tisztítószerek mindössze 0,7 százalékkal drágultak a tavalyi árakhoz képest. A testápolási termékek áremelkedése 2,8 százalék, a háztartási fogyóanyagoké 1,3 százalék volt.
Az említett cikkek súlya a fogyasztói kosárban jelenleg nem éri el a 2,8 százalékot.
Ezzel, valamint azzal kalkulálva, hogy nem mindenütt érvényesül az árcsökkentés, az akciók pedig gyérülnek, az inflációs előny máris a felénél csekélyebbre olvad, írja az Azénpénzem.hu.