"Egy befőttesüveg is lehet kulacs, az ingyen van" - csomagolásmentes boltokból hozunk olcsó, praktikus tippeket!
A műanyagmentes július lényege egyszerű: próbálj meg minél kevesebb egyszer használatos műanyagot használni egész hónapban. Hidd el, ezek a szokások könnyen beépíthetők a mindennapokba – például már a bevásárlást is intézheted ebben a szellemben. Magyarországon egy ember átlagosan 68 kg műanyag hulladékot termel évente. A műanyagmentes mozgalmak ezért is olyan fontosak: nem a tökéletességet várják el, hanem a szemléletváltást.

A boltok, ahol minden apró lépés számít
A csomagolásmentes boltok célja is épp ez: hogy elérhetővé és átláthatóvá tegyék a fenntartható alternatívákat, miközben emberi kapcsolatokat is teremtenek. Ilyen hely a 2023 végén megnyílt Szatócska is, amit Deák Tamara és párja, Dávid üzemeltet a XI. kerületben, a Móricz Zsigmond körtér közelében.
View this post on Instagram
A csomagolásmentes vásárlás lényege, hogy saját tárolóeszközeinkbe – üvegekbe, vászonzsákokba, dobozokba – kérjük az élelmiszert és más termékeket, így elkerülhetjük a felesleges műanyag hulladékot. Ez nem csak környezetbarátabb megoldás, de gyakran tudatosabb fogyasztásra is ösztönöz, hiszen jobban átgondoljuk, mire van valóban szükségünk.
„Már régóta foglalkoztatott minket a fenntarthatóság, a vegyszermentesség és a hulladékcsökkentés témája. Otthon már egész jól csináltuk, persze mindig van hova fejlődni”- mesélte Tamara, hozzátéve, hogy a közvetlen környezetüket is „megfertőzték” a tudatossággal, így jött következő lépésként a bolt ötlete.
Az üzletben csak olyan termékeket árulnak, amit ők is előszeretettel használnak: kimérhető tisztítószerek, gabonák, hüvelyesek, visszaváltható kozmetikumok, környezetbarát eszközök sorakoznak a polcokon. Fontos számukra, hogy a vásárlók valóban azt és annyit vigyenek haza, amire szükségük van. A Szatócska főleg hazai termelőkkel dolgozik, visszaváltható vödrökben, zsákokban kapják az árut. Az edényeket újratöltve kapják vissza, így gyakorlatilag nincs csomagolási hulladék.
Tamara szerint az is sokat számít, hogy a boltjuk élményt nyújt: beszélgetések, kapcsolódások, közösség: ez az, amit egy hipermarket nem tud adni.
„Gyakori tévhit hogy ez az életforma bonyolult, pedig egyáltalán nem! Elég otthon levenni a polcról egy befőttesüveget vagy egy kiürült zacskót és már indulhatsz is. Ez élményvásárlás. Név szerint ismerjük a törzsvásárlóink nagy részét, összetartó közösség alakult ki az elmúlt néhány év alatt nálunk. Aki ilyen boltba jön, az általában nyitott, empatikus, szeretne tenni a környezetért, másokért, a jövőért. Ez az első közös kapcsolódási pont, ahonnan elindul egy beszélgetés. Ha valaki introvertált, természetesen nem zúdítunk rá semmit, de ha nyitott, tudunk neki tippeket adni, segíteni az első lépésekben”- mondta.

Sokan szívesen belevágnának a zöldebb életmódba, például a műanyagmentes vásárlásba, de az első lépések gyakran ijesztőnek tűnnek. Nehéz eligazodni a rengeteg információ között, és sokan attól tartanak, hogy túl bonyolult vagy drága lesz a váltás. Pedig a legapróbb változtatás is számít, és senkinek nem kell egyik napról a másikra tökéletesen „zöldnek” lennie: a lényeg a fokozatosság és a tudatosság.
Zubor Melissza, a Zöld Misszió bolt tulajdonosa is hangsúlyozta: a kis, következetes döntések a fontosak.
„Ez nem úgy történik, hogy holnaptól én zöld vagyok. Egy dolgot jelöljön ki mindenki, aztán ha már az szokássá válik, jöhet a következő”- tanácsolta.
View this post on Instagram
A kezdő lépések mindenkinek mások. „Van, akinek egyszerűbb szappanra váltani tusfürdő helyett. Van, aki mosható szalvétát vagy menstruációs eszközöket használ. Ez nem csak olcsóbb, hanem egészségesebb is.” Anyaként pedig sokan mosható pelenkát próbálnak ki
Sok a problémás bőrű vásárló is, aki emiatt keresett alternatívákat a nagy boltok polcain található kozmetikai és tisztálkodási termékekre. “Nálunk minden újratölthető, bababarát, nem kőolaj-alapú, az árak is jók. Van, aki csak tisztítószereket vagy szappanokat cserél tudatosabbra – ez is a bőrének megváltás, és könnyen megvalósítható” – tette hozzá.
Melissza szerint tehát nem az a fontos, hogy mindenki rögtön radikálisan megváltoztasson mindent az életében, hanem a fokozatos haladás. Az is számít, ha valaki helyi termelőktől rendel zöldséget, gyümölcsöt házhoz. A kisboltoknak pedig nagyon is számít, ha például a tisztítószereidet egy-két havonta náluk töltöd fel.
Tévhit, hogy drága a tudatosság
„Rengeteg olyan területe van a környezetvédelemnek, ami ingyen van: például a komposztálás – így a növényi hulladék nem kerül kommunális kukába, és nem termel metángázt. Sokan azért nem kezdenek bele, mert azt hiszik, a zöld életmód drága – elektromos autó, bioételek, prémium termékek. Pedig ez nem ennyire fekete-fehér. Egy befőttesüveg is lehet kulacs, az ingyen van. Fogja meg mindenki azokat a pontjait a dolognak, ami pénztárcabarát” – javasolta.
A törzsvásárlói évek óta visszajárnak, őket nem befolyásolja, hogy éppen július van vagy szeptember. Ráadásul nyáron amúgy is kevesebb tartós élelmiszert – például hüvelyeseket, tésztát vagy teát – vásárolnak, inkább pékárut keresnek az emberek, így a július nem számít a legforgalmasabb hónapjuknak.

Kalo Szabó Anna, a Lemérem csomagolásmentes bolt tulajdonosa szerint a csomagolásmentes vásárlás nem csupán üzlet – hanem életforma is. Ők már négy éve működnek, nemrég költöztek új helyre a Bikás park környékén. A választék hasonló: élelmiszerek, növényi alapú tisztítószerek, kozmetikumok, higiéniai termékek, textilkiegészítők. Minden termék nagy kiszerelésben érkezik, újratölthető, visszaküldhető csomagolásban.
View this post on Instagram
“Amikor megszületett a kislányunk, fontos pont volt, hogy az ő generációja számára is élhető maradjon a Föld. Mi is már csomagolásmentesen vásároltunk, ez nem csak üzlet a számunkra, mi is így élünk. Nem annyira bonyolult, mint elsőre tűnik, be lehet építeni a mindennapokba. Valahogy el kell kezdeni, és akkor egyre több és több minden jön magával. Nem autózunk, csak hétvégén, vagy ha olyat viszünk, amit nem bírunk el. Többnyire tömegközlekedünk, biciklizünk. Évek óta nem fogyasztunk húst. Használtruha-boltban vásárolunk”-árulta el.
Nagy társadalmi áttörést Anna még nem lát, szerinte lassan, de biztosan bővül a műanyagmentes vásárlás iránt érdeklődők köre. A műanyagmentes július viszont szerinte igenis sokat segít: ilyenkor megnő a figyelem, több helyről érkezik információ, ami ösztönzően hathat.
„Nem lelkiismeret-furdalást kell kelteni, hanem valami motiváló dolgot érdemes kitalálni. Például kézműves foglalkozást használt pólókból – valami olyasmit, amihez pozitív élmény kapcsolódik”
– mondta Anna. A csomagolásmentes vásárlás nemcsak a Földnek jó, hanem a pénztárcának, az egészségnek, sőt a közösségeknek is. És nem kell hozzá nagy felfordulás az életünkben ,csak egy befőttesüveg, egy kis kíváncsiság, és egy olyan bolt, ahol szívesen fogadnak. A műanyagmentes július lehet egy jó kiindulópont, de a lényeg nem a naptár, hanem a szándék.
„Szerintem azzal érdemes kezdeni, amit könnyen meg tud valósítani az ember, mert úgy lesz sikerélménye. Például a sógornőm utálja a csapvíz ízét, ő nem tudja azzal kezdeni, hogy elhagyja az ásványvizes palackot. De nekem semmi bajom a csapvízzel. Ez teljesen szubjektív” – árulta el.
Nézd át a szemeted!
“Ha az ember otthon kiborítja a szelektív szemetesét, abban kupacokat képez, kategorizálja, akkor látni fogja, mi az, amiből sok hulladék keletkezik nála – például sok magvas csomagolás vagy nasis zacskó. Érdemes azt kiváltani először, amiből a legtöbb szemetet termeljük: átállni a kimérős megoldásokra”- javasolta Anna.
Tippek, amik a multikban is működhetnek
A műanyagmentes vásárláshoz nem feltétlenül kell csomagolásmentes boltokba járni, néhány egyszerű trükkel a nagy áruházakban is sokkal környezettudatosabb döntéseket hozhatunk. Vigyél magaddal vászontáskát, hálós zsákot a zöldségekhez, és keresd a papírba csomagolt vagy újrahasznosítható csomagolású termékeket. Részesítsd előnyben a kimérős árukat, például a pékárut vagy a magvakat, és ha lehet, válaszd az üveg- vagy fémdobozos kiszerelést a műanyag helyett. Ezek az apró lépések hosszú távon sokat számítanak – és közben nem kell teljesen átalakítanod a megszokott bevásárlási rutinod.
5 tipp a környezettudatos, műanyagmentes bevásárláshoz
- Vigyél magaddal vászontáskát, zsákot! Ez talán a legegyszerűbb, mégis legtöbben ezt felejtik el. Egy jól megpakolt vászonszatyorban elfér minden, ráadásul nem is szakad el úgy, mint a nejlonzacskók. Zöldségek, péksütemények leméréséhez pedig használhatsz kis hálós zsákokat is – ezeket már sok helyen árulják.
- Kerüld az előre csomagolt termékeket! A szupermarketek polcai tele vannak fóliába tekert uborkákkal és tálcás gyümölcsökkel, de ezek gyakran felesleges csomagolást jelentenek. Inkább válaszd a kimérős zöldséget-gyümölcsöt, amit a saját zsákodba pakolhatsz.
- Vásárolj minél több dolgot kimérősen! Egyre több boltban találhatsz csomagolásmentes vagy kimérős részleget, ahol magadnak adagolhatod a rizst, tésztát, lencsét, fűszereket. Ha viszel saját üveget vagy vászonzsákot, nemcsak hulladékot, de pénzt is spórolsz – sokszor ezek a termékek olcsóbbak, mint a márkázott, csomagolt változatok.
- Válts újrahasználhatóra! Kávéznál egyet a shopping közben? Legyen nálad saját termoszbögre. Saját kulacs? Alap. A legtöbb helyen már elfogadják ezeket, sőt, néhány helyen kedvezményt is adnak, ha a saját poharadat kéred. Ugyanez igaz a dobozokra: ha elviteles ételt kérsz, vidd mindig a sajátodat!
- Mondj nemet a műanyag zacskóra! Sokan automatikusan csomagolnak, főleg piacon vagy kisboltokban. Ilyenkor elég egy kedves „Köszönöm, nem kérek zacskót, hoztam sajátot!” mondat. Egy idő után már ismerős leszel, és automatikusan így készítik majd össze a vásárlásod.
+1 tipp: Ne akarj mindent egyszerre!
A műanyagmentes életmód nem arról szól, hogy egyik napról a másikra mindent lecserélsz. Haladj lépésről lépésre – először a bevásárlással, aztán jöhet a fürdőszoba, a takarítás vagy épp az iskolai/irodai felszerelések. Minden kis lépés számít!
