Súlyos légikatasztrófa rázta meg Indiát: csütörtökön lezuhant egy Boeing 787-8 Dreamliner, amely az Air India Londonba tartó járataként szállt fel Ahmedabadból. A gép röviddel a felszállás után lakóépületekbe csapódott, és a 242 utasból és személyzetből csupán egy ember élte túl az ütközést. A tragédia nyomán az indiai kormány a Dreamliner-flotta ideiglenes leállítását fontolgatja, miközben megkezdődött a nemzetközi szintű vizsgálat – írja a VG.

A tragédia helyi idő szerint 13:30-kor történt: az AI 171-es járat néhány másodperccel a felszállás után magasságot vesztett, majd becsapódott a BJ Orvosi Főiskola lakónegyedének épületeibe a Meghaninagar városrészben. A baleset következtében tűz ütött ki, több holttestet találtak a romok között, számos embert pedig súlyos égési sérülésekkel szállítottak kórházba.
Leállhat az egész flotta
A katasztrófát követően azonnal felerősödtek a biztonsági aggályok a Dreamliner típus kapcsán, különös tekintettel az amerikai gyártású repülőgépek hajtóműveire és vezérlőrendszereire. A repülésügyi hatóságok – amerikai szakértőkkel együttműködve – átfogó biztonsági felülvizsgálatot indítottak, amely akár az egész indiai Dreamliner-flotta földre parancsolásához is vezethet.
Egy kormányzati forrás közölte: „A vizsgálat eredményétől függően döntenek a Dreamlinerek sorsáról.” Emellett az Air India karbantartási eljárásait is részletesen megvizsgálják.
Légi közlekedési szakértők szerint a katasztrófa lehetséges okai között szerepel a hajtóművek tolóerejének hirtelen kiesése vagy madárrajjal való ütközés is – erről a roncsok alapján készült előzetes vizuális elemzések tanúskodnak.
A Boeing 787 Dreamliner típust eredetileg áttörésként tartották számon a kereskedelmi repülésben: könnyű kompozit szerkezete és korszerű elektromos rendszerei révén az előző generációs gépekhez képest akár 20 százalékkal is kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Az első kereskedelmi járatot 2011-ben indította a japán All Nippon Airways Tokió és Hongkong között.
A Dreamliner három fő változatban készült: a 787-8 (248 utas), a hosszabb hatótávú 787-9 (296 utas), és a nagyobb kapacitású, de rövidebb hatótávú 787-10 (336 utas). Világszerte több mint 2500 példányt értékesítettek, és csak az Air India flottájában 47 darab teljesít szolgálatot. Eddig a típus kiemelkedően jó biztonsági statisztikákkal rendelkezett, és nem volt ismert halálos balesete – egészen mostanáig.
A megrázó eset nyomán az indiai közlekedési minisztérium vizsgálóbizottságot hozott létre, melyet Ram Mohan Naidu légi közlekedésért felelős miniszter vezet. A bizottság célja a baleset pontos okainak feltárása, és annak megállapítása, hogy a 787-8 típusú gépek biztonságosan üzemeltethetők-e a jövőben.