Újbudát összekötik Újpesttel: újabb fonódó villamosvonal épül a fővárosban

Startlap - Startlap
A budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza a projekt megvalósításával: visszatérhetnek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére.

Hamarosan elkezdődhetnek a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítési és tervezési folyamatai. Amennyiben megvalósul a fejlesztés, csökkenhet az utazási idő, és Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen – számol be a BKK honlapja a projektről. Mint írják, a teljes budapesti villamoshálózatra nagy hatással lehet a projekt megvalósulása:

átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányoknak köszönhetően.

Hamarosan kezdetét veheti a projekt előkészítése és tervezése, amelynek előfeltétele a BKK által benyújtott, ezt a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelem jóváhagyása; ezek az első lépések ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére.

A projekt megvalósulásával a budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza. A vágányok építése lehetővé tenné, hogy a szerelvények Észak-Pesttől egészen Dél-Budáig közlekedjenek, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül.

Az előzetes várakozások alapján a rövidebb menetidőnek és az átszállásmentes kapcsolatoknak köszönhetően akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet a közösségi közlekedésben, és többezer, autóval közlekedő válthat a fenntartható közlekedési módra. A kisebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően pedig évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe Budapesten. 

Forrás: BKK

Az egész környék megújulhat

Nemcsak vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek is új külsőt kaphatnak a jövőben. Újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, ismét élettel telhetnek meg a centrum felé vezető emblematikus tengelyek – olvasható a BKK honlapján. Mint írják,  a projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, emellett a projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is.

Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is.

A csomópontban a tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet. A tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi műtárgyon áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat, a nagy befogadóképességű villamosoknak köszönhetően jóval többen érhetnek majd célba gyorsan és kényelmesen, mint napjainkban – írják.

Karácsony Gergely: Az új villamosvonal nyomán “kivirágzik az élet”

Karácsony Gergely a projektindító sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: Az elkövetkező évek legfontosabb fejlesztése lesz, a 4-6-os villamosvonal forgalmához és léptékéhez hasonlítható, Újbudát Újpesttel összekötő fonódó kötöttpályás közlekedési tengely, amelynek nyomán “kivirágzik az élet”.

A főpolgármester elmondta, hogy régi fényképeket nézve megállapította, azokon sokkal több villamos van, mint amennyit most látunk. Egyben Budapestet a villamosok városának nevezve úgy fogalmazott, a most bejelentett projekt arról szól, hogy visszaépítenek egy hajdan volt villamosvonalat. Ez, mint mondta, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út déli részén valósulhat meg.

A Pesti fonódó II. olyan városrészeket köt össze, amelyek egy részén már van metróközlekedés – hívta fel a figyelmet a városvezető, de mindjárt megjegyezte, ez a szakasz olyan nagy szállítási kapacitást igényel, hogy a felszíni közlekedés is szükséges.

Ahol pedig a felszíni közlekedés elérhető, kisebb léptékek vannak, rugalmasabb, átszállásmentesebbek a kapcsolatok, “kivirágzik az élet” – mondta Karácsony Gergely, aki kitért arra is, hogy a projekt kapcsán nagyon fontos a Nyugati tér átépítése, amelyre “bőven ráfér”, hogy egy másfajta arculata legyen.

A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósulhat meg – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Címlapfotó: Látványterv. Forrás: BKK

Ez is érdekelhet

képcím

Elrepült Hszi Csin-ping, véget ért a kínai elnök háromnapos...

képcím

Kínai elnök Budapesten: itt lesznek lezárások

képcím

A Keleti pályaudvarnál ért véget az Élet menete