Hadházynak sikerült beszélnie Magyar Péterrel - előkerült egy gyanús szerződés is

Startlap - Startlap
A független képviselő a beszélgetés létrejöttét önmagában eredménynek érzi, de megjegyzi, hogy maradtak köztük nézetkülönbségek.

A hétvégén találkozott Magyar Péterrel Hadházy Ákos és a Diákhitel Központ volt vezetőjével az általa aláírt szerződésekről, “meg sok minden másról” is beszélgettek – írja a független képviselő a Facebook-oldalán.

Hadházy a múlt héten számolt be arról, hogy durván túlárazott és felesleges szerződéseket talált a Diákhitel Központ Magyar vezetése alatt létrejött, szúrópróbaszerűen kikért szerződései között, és a két politikus találkozóján a Tisza Párt alelnöke ezekről is kész volt beszélni. Mint írja, volt, amiben egyetértettek, és volt, amiben nem. “Abban maradtunk, hogy június 9-ig mindenki foglalkozik a maga dolgaival, utána majd folytatjuk az eszmecserét – az általa aláírt szerződésekről is” – közölte Hadházy.

Mint ismert, Balásy Gyula cégei, a kormányzati kommunikációs megbízásokat rendre elnyerő New Land Media Kft. és Lounge Design Kft. 2018 és 2023 között 1,1 milliárdért szerződtek a Diákhitel Központtal. Hadházy ugyanakkor a kikért szerződések alapján azt állítja, hogy nem csak a propagandasajtót finanszírozó szerződések hasznossága és/vagy ára volt megkérdőjelezhető.  A képviselő szerint amit látott, az a büntetőjogi felelősség kérdését is felvetheti százmilliós nagyságrendű, egyéb szerződéseknél is. Bár a “propaganda hirdetéseit elosztó” New Land Média keretszerződésének ajánlati árait nem engedték megtekinteni, de a lehívott megrendelések áraiból azért lehet következtetéseket levonni. Ez egy évi 50 milliárdos csalássorozat, aminek így a Diákhitel Központ hirdetésein keresztül néhány bizonyítékát láthattam. De vannak itt közvélemény-kutatások, erősen megkérdőjelezhető árazással, tanulmányok, amik valószínűleg soha el sem készültek, vagy ha igen, akkor azok mosolyt fakasztóan primitívek és semmitmondóak és még sok, nagyon furcsa szerződés – írja Hadházy.

A független országgyűlési képviselő április 29-ei bejegyzésében olyan, jellemzően nem kirívóan nagy összegű – egyenként 10-50 millió forintról szóló – szerződéseket említ, amelyek azonban összességükben százmilliós nagyságrendet tesznek ki.

Tízszeres túlárazás

Hadházy szemléltetésként be is mutat részletesen egy kontraktust, amely “csupán” bruttó 15 millió forintról szól.

“Ezért a pénzért egy 20 oldalas tanulmányt rendeltek 2020-ban arról, hogyan érintette a járvány a diákokat. Ez gyakorlatilag egy 1000 fős online közvélemény kutatást jelentett. Az eredményéből olyan ‘váratlan’ dolgokat tudhatunk meg, mint hogy ‘a diákok többsége arra számított, hogy a járvány miatt nehezebb lesz külföldi ösztöndíjra menni’, vagy hogy a járvány egy részüket negatívan érintette anyagilag” – olvasható a posztban. A politikus hozzáteszi: egy ekkora, 1000 fős közvélemény-kutatás ára ma is csak 2,5 millió forint körül van, 2020-ban pedig akár 1,5 millió forintért is meg lehetett volna rendelni, vagyis a túlárazás akár tízszeres is lehet. Azt is elárulja, hogy a munkát egy apró, ismeretlen cég kapta meg, amelyik tulajdonosa egy NER-közeli szociológus.

Egyértelműen látszik

A találkozójukon Hadházy szerint Magyar Péter egyetértett abban, hogy az állami cégeknél a médiavásárlási és hirdetési gyakorlat mind hatékonysági, mind árazási szempontból sokszor vitatható, és egyebek mellett az ilyen szerződések – erre a konkrét megrendelésre nem emlékezett – miatt is távozott a Diákhitel Központtól saját kérésére a 2022-es választások előtt. 

Hadházy megjegyzi, a Balásy-féle kommunikációs szerződések részletes adataiból “egyértelműen látszik, hogy Magyar próbálta csökkenteni a propagandakiadásokat. Például másodszorra már nem írta alá a TV2 csoporttól addig minden évben megrendelt, teljesen fölösleges kampányt, amelynek hirdetései éjszaka mentek az alig nézett fiókcsatornákon (pl. Jockey TV), és amit az elődje mindig aláírt, majd az utódja ismét megrendelt.

“Tudom, sokakban felmerült, hogy miért kellett ezzel foglalkozni, de az igazságnál nincs erősebb fegyver. Az elhallgatás is apró repedéseket okoz a morális páncélunkon, ezeket pedig kihasználhatja a propaganda” – írja posztja végén Hadházy Ákos, hozzátéve, hogy a beszélgetés létrejöttét önmagában eredménynek érzi, “de azért el kell mondanom, hogy maradtak köztünk nézetkülönbségek”.

Címlapkép: MTI/Soós Lajos

Ez is érdekelhet

képcím

Magyar Péter feljelenti a Metropolt

képcím

Kiderült, mennyi fideszes szavazna Magyar Péter pártjára

képcím

Magyar Péter elmondta, miért áll szóba Varga Judittal