Elárasztotta a hazai hírpiacot a koronavírus

Startlap - Startlap
Különösebb elemzés sem kell ahhoz, hogy megállapítsuk, az utóbbi napokban, hetekben a koronavírus témaköre uralja a hazai médiát. Mégis több szempontból érdekes lehet, ha elmerülünk a számokban és tendenciákban. Az online hírpiac mozgásait elemezi az alábbiakban Virág Attila, a Hírstart vezetője.

Szinte biztos, hogy minden internet előfizetéssel rendelkező magyar ember találkozott már legalább egy koronavírusról szóló cikkel, bejegyzéssel valamely online hírportálon vagy a közösségi média felületein. Sokan úgy vélik, már-már túlzásba is estek a hazai médiumok, hiszen szemmel láthatóan mindent eláraszt a koronavírus témája. De vajon mit mutatnak a számok?

Február elején jött az első nagy változás

Hazánk piacvezető híraggregátora, a Hírstart több száz hazai hírforrás tartalmait gyűjti össze, tematizálja újra és tárja az olvasók elé immár 18 éve. A Startlap csoporton belül működő portál több felületet is ellát automatizált hírszemléivel, naponta közel 5000 hírt elemezve valós időben.

A hazai online médiában először 2020 elején jelentek meg cikkek a koronavírusról. Az legelső beazonosítható hírt január 9-én a Pharmaindex és az Origo közölte, ekkor a látogatói aktivitás a témával kapcsolatban még nagyon alacsonynak mondható.

A hónap végére és február elejére azonban az egyre terjedő járvány hírére a publikált tartalmak száma már napi 500 fölé emelkedett. A karanténba kerülő magyar diákok sorsa, valamint a Külügyminisztérium Észak-Olaszországi figyelmeztetése volt a következő bomba, mely 700 megjelenést eredményezett.

Nőttek a hírek, csökkent az érdeklődés

Pár nap elteltével, február 26-án viszont a koronavírus témájú cikkek száma átlépte az ezres lélektani határt. Ekkor rohanták meg az üzleteket a vásárlók, napokig a vezető hírek között szerepelt a járvány, sorra jelentek meg a cikkek a kormány nyilatkozatairól, vagy a helyzet elemzéséről, illetve az olvasói visszajelzésekről.

Február utolsó hetében több mint 5 700 hírt címkézett fel koronavírus témakörben a Hírstart, majd március elejére már 6 100 hír született. Azonban, amíg a látogatói aktivitás a témában együtt növekedett a hírek mennyiségével, az érdeklődés csökkenni látszott, 22%-ról 15%-ra esett vissza. A látogatói aktivitás szinte egyenesen arányos a teljes aktivitással, azaz február utolsó hetében ennek negyedét uralta a koronavírus témaköre.

50%-kal több lett a hírek mennyisége a témában

Március 9-én, hétfőn 1 364 hírre, majd 10-én keddre már 1 588 hírre mutató linket szemlézett a koronavírus témakörben a Hírstart rendszere, mely a látogatói aktivitás 28-29%-át vitte el annak ellenére, hogy a korábbiakhoz képest 50%-kal növekedett a hírek mennyisége.

Így elmondható, hogy kiemelten magas látogatói érdeklődést tapasztaltunk a téma iránt, melyre a hírpiac a tematika szinten tartásával reagált. A hétfői napot erősen meghatározta az iráni diákok hazai karanténja, az olasz országos vesztegzár, az első hazai áldozatok sorsai, azok hozzátartozóinak állapota, a témába vágó ellenzéki és kormánypárti politikai párbeszéd, valamint a keddi napot az operatív törzs sajtótájékoztatója tette igazán markánssá.

Akik az élmezőnyben végeztek

A hírportálok tekintetében felállítható egy rangsor aszerint, hogy milyen eloszlásban készültek a koronavírus témakörben születő hírek. A vizsgált időszakban született cikkek mennyiségét mutatja az alábbi első oszlopgrafikon. A legtöbb tartalmat a Blikk gyártotta, 4,23%-ban uralja a koronavírus tematikát több mint 1 000 linkkel. Ezt követi az Index 847 anyaggal, majd az Origo 767, és a 24.hu 759 anyaggal.

Érdemes megnézni azt is, hogy a koronavírus témában top 20 hírforrás mekkora arányban tette át a hírgyártását erre a témakörre. A nagyobb híroldalakat ez kevésbé, míg a kevesebb hírmennyiséggel dolgozó oldalak tematikáját erősebben torzította. A teljes időszakhoz képest az utolsó 30 nap rangsora némileg változott.

Az alábbi táblázat tovább részletezi az előbbi grafikonokat, így megértésük könnyebb lehet. A 30 napos csúcsidőszakot vizsgálva a Blikk teljes gyártásának majd 14%-át, azaz 758 hírt, az Index 16%-át azaz 663 hírt, míg az Origo 564 hírrel majd 11%-ot, és a 24.hu 556 hírrel 13,15%-ot csoportosított a hírgyártásából a koronavírus témakörére.

A top 4 híroldal mindegyike havi 4 000 link vagy afeletti gyártással rendelkezik. Pár híroldal esetén a gyártás több mint 20%-át csak a koronavírus témaköre tette ki. Ebből a Portfolio 31%-os aránya kiemelkedő.

Hírforrások szerinti bontás: top 20 a teljes időszakban

Hírforrások szerinti bontás: top 20 az utolsó 30 napban

A Hírstart által aggregált összes híroldal 30 napos intervallumban számlált összes hírére vetítve a koronavírusos hírek aránya 9,68%. A top 20 koronavírus témájú hírt átadó oldal összesített aránya 15,91%-os. A látogatói aktivitás növekedése ennél nagyobb, 22-28% között mozog és nem csökkent alapvetően a magasabb hírmennyiség hatására abban az időszakban, amikor a hazánkat közvetlenül is érintő események megjelentek a koronavírus kapcsán.

A konkrét tartalom vizsgálatának kihagyásával sejthető, hogy a hírpiac részben generálta az érdeklődést, viszont erősebben generálta az olvasók igénye a hírgyártást, azaz az olvasók szándékkal keresték a vizsgált időszakban a koronavírusról szóló híreket, információkat.

A Hírstart által szemlézett és az elemzésben résztvevő, koronavírus témájú hírek elérhetőek ezen a linken, vagy a Hírstart mobilalkalmazásából.

A módszertanról röviden

A Hírstart több száz hazai hírforrást szemléz az adott oldal publikus vagy dedikált RSS feedje segítségével. A vizsgált periódus a 2020. január 1. és 2020. március 10. közötti időszakot öleli fel. A hírek cím és lead részében keres a rendszer.

Előfordulhat, hogy egyes cikkek nem kerülnek be ebbe, illetve hogy az adott hír cím és lead párosában nem szerepelnek a keresett kulcsszavak. Ettől függetlenül a hírpiaci mozgást és a valós arányokat jól leírja a fenti statisztika. Az adatokat kis mértékben torzíthatja a Hírstart és felületeinek látogatói aktivitásának eltérése más forgalmi csatornákhoz képest.

A trendszerűség vizsgálatához azonban megfelelő felbontást szolgáltat, mivel a főbb forgalmi csatornáik napi átlagos elérése a startlap.hu és hirstart.hu domainek esetén együttesen 450 000 RU felett van (Gemius).

Az elemzés nem vizsgálta az adott híroldalak forgalmi csatornáinak változásait, sem a saját címlapjaikon kiemelt, kommunikált koronavírusról szóló vagy nem arról szóló hírek arányát. A szűrésben résztvevő hírkínálatban a koronavírus, COVID 19 és 2019 nCoV szerű szókapcsolatokat kereste a Hírstart rendszere.

Ez is érdekelhet

képcím

Nagyon erős járványt várnak a következő hetekre a háziorvosok

képcím

Ez volt Novák Katalin és férje koronázási szettje - a hét...

képcím

Megszünteti a kormány az oltási igazolványt