A világ egyik legmocskosabb iparágának csúnya kis titka: ezért égetnek el tonnányi ruhát a divatcégek

Startlap - Startlap
A helyzet súlyosságát mutatja a svéd hőerőmű terve, ahol a jövőben a szén helyett teljes egészében H&M-es ruhák égetésével termelnének energiát.

A Burberry szeptember elején jelentette be, hogy ezentúl nem fogják elégetni az el nem adott termékeket. A legtöbb ember számára ez egy apró kérdést vetett fel: szóval eddig elégették?? Igen, és nemcsak ők, hanem az ágazat többi szereplője is, luxusmárkák és a fast fashion üzletek egyaránt – írja az Index. A drága holmik gyártóinak egész más oka van rá, mint mondjuk a H&M-nek, de mindkettő igen szomorú képet fest arról az iparágrról, amiről már eddig is tudtuk, hogy a legszennyezőbbek egyike.

 

A Burberry közleménye szerint 2017-ben több mint 36 millió dollár, azaz körübelül 10 milliárd forint értékben semmisítették meg a termékeiket, a H&M pedig az elmúlt 5 évben 60 tonna ruhát pusztított el. De az el nem adott kiegészítők is a szemétdombra kerülnek, a Richemont cég, amely például a Cartier tulajdonosa, 2016 óta 563 millió dollárnyi órát és ékszert tüntetett el.

Kell a hely az újnak

A H&M és fast fashion társai azért zúzzák be az el nem adott ruhákat, hogy kitehessék az új kollekciókat. Ezeket a cégeket nem érdeklik az évszakok, az újabb és újabb ruhák szélsebesen cserélik egymást az üzletekben. Az új daraboknak kell a hely, és nem éri meg leértékelni a kevésbé kelendő régi árukat, amikor teljes áron is lehet árulni új dolgokat.

Ez a modell a fogyasztási szokásokat is erősen befolyásolta: az Egyesült Államokban pár éve még átlagosan évi 20 ruhadarabot vásároltak, míg jelenleg közel hetvenet. A ruhák újrahasznosítása egy elég nehezen járható út: a kevert alapanyagok visszaforgatása problémás, és a gombokat, cipzárokat, illetve egyéb kiegészítőket leszedegetni sem éri meg. És már annyi van belőlük, hogy adományként is többet ártanak, mint használnak: Kenya és Uganda például a helyi ruhaipar védelme érdekében megtiltotta a használt ruhák bevitelét.

A luxusmárkák számára létkérdés a megsemmisítés

Az olyan cégek, mint például a Chanel, egy 1200 dolláros ruhát 100 dolláros költségen gyártanak. Ahhoz az 1100 dollárhoz és a luxus illúziójához pedig jó nagy adag szemfényvesztésre van szükség. Ha a drága márkák nem tennék tönkre a felesleget, akkor nem lenne olyan exkluzív a termék, hiszen mások olcsóbban adnák el. Vagyis a fizikai termék megsemmisítésévvel megvédik a valódi értéket, a márka hírnevét, a szellemi befektetést.

És hogy pontosan mi történik ezekkel a ruhákkal?

Először is zöldnek álcázott égetés erőművekben. Egy svéd szénerőmű például azt tervezi, hogy a szén helyett teljesen átáll H&M-es ruhák elégetésére. Hát nem gyönyörű? Sajnos ez minden, csak nem környezetbarát. Egyrész olyan dolgot égetnek el, amihez már rengeteg energiát használtak fel, másrészt a poliészter hatalomátvétele okán a ruhák elégetése is nagyon környezetkárosító.

 

Ami nem füstként végzi, azt ugyanazokon a helyeken darabolják szét, ahol előállítják. Az egyik ilyen indiai üzemről készült dokumentumfilmben a dolgozók azon merengenek, hogy vajon miért dobnak ki az európaiak ennyi ruhát? Arra jutottak, hogy talán nálunk annyira drága a víz, hogy nem éri meg kimosni, hanem gazdaságosabb pár használat után kidobni őket. Ők nem tudják, hogy olyan darabokat aprítanak fel, amiket soha senki nem hordott.

Ez is érdekelhet

képcím

Mit tesznek az akkumulátorgyárak a környezettel?

képcím

Egy jó hír, meg egy rossz hír: megvan az új NASA-marsjáró első...

képcím

Újabb képek jelentek meg Majkáék esküvőjéről: Tilla és...