Sem rejtvényfejtés, sem sudoku: a 65 év felettiek egy magyar játékkal javíthatják a memóriájukat
A legújabb tudományos kutatások szerint a Rubik-kocka rendkívül hatékony eszköz az idősebb – különösen a 65 év feletti – korosztály kognitív képességeinek megőrzésére és fejlesztésére. A Rubik-kocka egyszerre igényel kézügyességet és mentális koncentrációt, miközben több agyi területet stimulál: akár még hatékonyabb is lehet, mint például a keresztrejtvényfejtés vagy a sudoku.
A memóriaromlás kellemetlen, de természetes folyamat
A memória romlása sokaknál természetes velejárója az idősödésnek, különösen 65 év felett. Bár ez aggasztó lehet az egyén számára, ezek a tünetek nem feltétlenül utalnak komoly problémára. A kutatók szerint az agy a testhez hasonlóan “edzhető”: ha rendszeresen kihívások elé állítjuk, elodázható a képességek hanyatlása. Ilyen szellemi edzés lehet a Rubik-kocka használata, ami a koncentráció, az emlékezet, a logika és a térbeli tájékozódás összehangolt működését igényli.

Így segít a Rubik-kocka
A Rubik-kocka használata azért előnyös, mert nemcsak a rövid távú memóriát fejleszti (például a mozdulatsorok megjegyzésével), hanem a hosszú távú memóriát is, mivel az ismétlés során a mintázatok és algoritmusok automatikusan rögzülnek. Ez az agyműködés hasonló ahhoz, mint amikor valaki biciklizni vagy hangszeren játszani tanul – az ismétlés révén tudás alakul ki, amit később más területeken is hasznosíthatunk.
A Rubik-kocka emellett javítja a vizuomotoros koordinációt és a kézügyességet is. A kéz és a szem összehangolt mozgása segíti a finommotoros készségek megőrzését, ami idősebb korban fontos a mindennapi önállóság megőrzéséhez az olyan mindennapi feladatok elvégzése során, mint például az öltözködés vagy az okoseszköz-használat. A térbeli memória szintén fejlődik, mivel a kocka megoldásához szükséges a térbeli mintázatok és irányok előre látása is.
Az idősebbek számára nem a gyorsaság a lényeg, hanem a rendszeres gyakorlás.
A szakértők napi 15-20 perc játékot javasolnak, akár speciálisan időseknek készült oktatóanyagokkal. Egyre több idősotthonban szerveznek Rubik-kockás foglalkozásokat, miután bebizonyosodott, hogy ez a tevékenység hatékonyabb lehet a hagyományos agytornáknál.
A Rubik-kockát 1974-ben találta fel Rubik Ernő magyar építész és tervező, aki akkoriban a Budapesti Műszaki Egyetemen tanított. A tárgyat eredetileg oktatási segédeszköznek szánta, hogy szemléltetni tudja hallgatóinak a háromdimenziós térbeli mozgásokat és geometriai elveket. A kocka azonban hamar túlnőtt eredeti célján, és világszerte népszerű logikai játékká vált.