Egészség 2019. január 22.

Milyen kondigépet válasszunk otthonra?

bubba Egészség 2019. január 22.
A fitnesztermekben számtalan kondigép közül választhatunk, de mi van akkor, ha valamiért nem tudunk rendszeresen eljárni egy terembe, esetleg jobban szeretnénk otthon, a négy fal között izzadni? Ma már rengeteg lakásban is elhelyezhető fitneszgép közül választhatunk, legyen szó fogyásról vagy éppen erősítésről. Egy személyiedző segítségével összeszedtük, hogy milyen célra milyen gépeket érdemes választani.

A számtalan különböző fitneszgépet alapvetően két csoportba lehet osztani – tudtunk meg Tarcsi Éva személyi edzőtől.

Az egyik típust a karidiogépek jelentik, ide tartoznak a futópadok, a szobakerékpárok, az elliptikus trénerek, a lépcsőzőgépek, wave vagy más néven korcsolyázógépek és az evezőpadok.

Ezek elsősorban azoknak ajánlottak, akik fogyni szeretnének vagy az állóképességüket, illetve az általános edzettségüket akarják javítani.

A másik típusba az erősítőgépek tartoznak, amelyek az izomtömeg növelésére és erősítésre alkalmasak elsősorban.

A legnépszerűbbek: futópadok és biciklik

A választék tehát óriási, de az egyik legnépszerűbb és legismertebb otthoni fitneszeszköz továbbra is a futópad, amelyet a nevével ellentétben nem csak futásra használhatunk, hiszen a gyaloglástól a kocogáson át az emelkedőn sprintelésig terjedhet a mozgás intenzitása.

Hatékony zsírégető és alakformáló gép, ráadásul a szabadban futáshoz képest a rugalmas gumiszalagnak köszönhetően a térdízületeket is kíméli.

A személyi edző szerint a futópad kiválasztásánál a legfontosabb szempont az, hogy milyen intenzív mozgást tervezünk. Ha futóedzéseket szeretnénk tartani otthon, arra például mindenképpen figyeljünk oda, hogy legalább 120-140 cm hosszú legyen a szalag, és legalább 15 km/h-ra fel tudjon gyorsulni. Nagyon fontos, hogy a futópad alja legyen stabil, ne billegjen, a vezérlőpultot pedig kényelmesen el tudjuk érni mozgás közben is.

Szintén nagyon elterjedt otthoni fitneszgép a szobabicikli is, amelyhez már olcsón hozzájuthatunk, és kényelmes, biztonságos otthoni mozgást tesz lehetővé.

Kiváló hatással van a keringésre, és tökéletes választás azoknak, akik szeretnének edzésben lenni, de nem akarják nagyon megterhelni a testüket, különösen az ízületeiket. Gerincproblémákkal rendelkezőknek, illetve kismamáknak az extra biztonságért ajánlott a háttámlás verzió használata.

 

Az újabb versenyzők

Hasonló elven működik, mint a hagyományos szobabicikli, de sokkal erősebb edzéseket lehet végezni a spinner kerékpárokon – tudtuk meg Tarcsi Évától. Ezek a gépek az országúti kerékpározás élményét utánozzák, és jóval több kalóriát égethetünk el velük. A professzionális spinner kerékpárok nagyon érzékeny terhelésbeállítást tesznek lehetővé, nem véletlen, hogy profi sportolóknak is ajánlott a használatuk.

Ezek azonban jóval drágábbak, mint a sima szobabiciklik, még a legolcsóbb darabokhoz is csak százezer forint feletti áron juthatunk hozzá.

Az edzőtermekben népszerűek az elliptikus trénerek is, amelyekkel a sífutáshoz hasonlító mozgást lehet végezni.

Ezeknél két lengőkar gondoskodik arról, hogy az alsótest mellett a felsőtest izmait is megmozgassuk – magyarázza a személyi edző.

Ez utóbbi funkció egyébként opcionális, rendelkezésre áll két rögzített markolat is. Az állóképesség fokozása mellett a koordinációs készséget is fejleszti. Ízületkímélő, ezért túlsúllyal vagy térdízületi problémával rendelkezők is bátran használhatják, szemben a futógépekkel.

Az egyik legnagyobb terhelést adó kardiógép a taposó- vagy lépcsőzőgép, mivel a felfelé irányuló mozgás fokozottan igénybe veszi a szív- és keringési rendszert. Ezért ez nem ajánlott magas pulzussal rendelkezőknek, illetve térdízületi problémák esetén, viszont remek comb- és fenékformáló eszköz.

Ha az egész testünket szeretnénk megmozgatni a kardióedzés során, akkor érdemes egy evezőgépen is elgondolkozni. Ezeket nehezebb helyesen használni, mint egy futópadot vagy egy szobabiciklit, de ha sikerül megtanulni a gerinckímélő evezőtechikát, akkor teljeskörű, hatékony edzést biztosítanak akár otthon is.

Edzőtermi hangulat otthon

Akkor, ha nem a fogyás vagy az alakformálás az elsődleges célunk, hanem erősíteni vagy testépíteni szeretnénk, akkor a többfunkciós kondigépek között kell szétnéznünk, amelyek között lapsúlyos, tárcsasúlyos és csigás gépek vannak.

Ezeknél a legfontosabb szempont az, hogy stabil, masszív szerkezetű gépet válasszunk, állítható súlyokkal – mondja a személyi edző.

Természetesen itt is érdemes végiggondolni, hogy elsősorban milyen izomcsoportokat szeretnénk erősíteni, hiszen 60-80 ezer forinttól egészen a több százezres vagy akár milliós tételekig lehet otthoni „fitneszcentereket” kapni, amelyeken már számtalan gyakorlat végezhető a súlyzós edzéstől a saját testsúlyos gyakorlatokig.

Keresés az oldalon