Black Friday 2022 - Ez várható az idei fekete pénteken

Turi Dániel
Melyek a legnépszerűbb akciók? Mire költjük a legtöbbet és hogyan spórolhatunk még többet a Black Friday-en és mi az a Cyber Monday? Eláruljuk, mire lehet számítani az idei fekete pénteken!

Sokak számára a fekete péntek november, sőt az egész év egyik legfontosabb napja. A nap, amivel hivatalosan is megkezdődik a karácsonyi készülődésidőszaka: a megszámlálhatatlan mennyiségű és mértékű akció a boltok kínálatában csábító lehet azok számára, akik ezen a napon szeretnék beszerezni a fa alá szánt ajándékokat, esetleg saját magukat szeretnék meglepni valamivel. Csakhogy, ahogy mindenre, az Amerikából átvett Black Friday-re is hatással lehet a soha nem látott infláció, a gazdaság helyzete, az általános bizonytalanság. Összegyűjtöttük, hogy mi várható a 2022-es fekete pénteken itthon. 

Mikor van Black Friday 2022-ben?

A fekete péntek minden év novemberében, a hónap negyedik csütörtökje utáni napra esik, ami idén november 25-ét jelenti. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy az üzletek akciói csak és kizárólag ezen a napon lesznek érvényesek, sőt. Van, ahol úgynevezett Black Novembert, vagyis fekete novembert tartanak, így egész hónapban változó mértékű akciókkal várják majd a vendégeket. Épp ezért

érdemes alaposan utánajárni és tudatosan készülni a különböző üzletek különböző fekete pénteki ajánlataira.

Fekete péntek felirat egy londoni bolt kirakatában
Fotó: Getty Images

Csak egy példa: a MediaMarkt például egész novemberben leárazásokkal várja a vásárlókat, az eMAG ezzel ellentétben viszont kifejezetten egyetlen napra koncentrálja majd a nagy akcióit és ez sem a valódi fekete péntekre, tehát november 25-re esik majd, hanem egy héttel megelőzi azt és november 18-n lesz esedékes.

Fekete péntek, Advent, Mikulás, karácsony – akció akció hátán

Ezeket a kedvezményeket azonban ma már nehéz egész pontosan elválasztani a karácsonyi leárazásoktól, hiszen alig pár hét választja el őket egymástól – így valóban nehéz kiigazodni a rengeteg akció, leárazás és kedvezmény között. És bár tény, hogy egyre nehezebb eldönteni, hogy mi olcsóbb a Mikulás-nap, az advent, vagy a fekete péntek miatt, egy dolog azonban idén már biztosan követhetőbb lesz, mint az elmúlt években. Sokáig ugyanis több üzlet abba a gyanúba keveredett, hogy a fekete péntek előtti időszakban felemelték az áraikat, hogy aztán visszacsökkentsék őket és így eredeti áron adják el a termékeiket, akciósként megjelölve. Erre azonban idén már nem lesz lehetőség, ugyanis az Európai Unió szabályozása szerint

mostantól minden akciós terméken az akció előtti harminc napban elérhető legolcsóbb árat is fel kell tüntetni

– így a vásárlóknak egyértelmű és teljesen nyomon követhető, hogy valójában mekkora a leárazás mértéke.

Black Friday – A legnépszerűbb termékek

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a különböző elektronikai eszközök teszik ki a legnépszerűbb termékek jelentős részét – ezen belül is az akciós háztartási kisgépek, mint hűtő, mosógép, mosogatógép érdekelték leginkább az embereket. A szakértők szerint ez idén sem lesz másként, a változást inkább a kiválasztott termékek tulajdonságai jelentik majd. A kutatások ugyanis azt mutatják, hogy az energiaárak és a fenntarthatóság miatt egyaránt,

a vásárlók nagy többsége az energiatakarékos, keveset fogyasztó és környezetbarát kisgépeket keresi.

Emberek állnak sorba egy üzlet előtt New Yorkban a fekete pénteken
Fotó: Getty Images

A második és harmadik helyen a különböző kozmetikai, szépészeti termékek, valamint a mobiltelefonok és egyéb technikai eszközök szerepelnek. A lista további népszerű szereplői a karácsonyra szánt ajándékok, a bútorok, a kerti eszközök, valamint a karácsonyi dekorációk, amikhez szintén olcsóbban juthatunk hozzá a fekete péntek alkalmával. A másik, egyre látványosabb tendencia, az a vásárlók távolodása a kézzelfogható termékektől:

egyre többen vesznek maguknak vagy a szeretteiknek úgynevezett élményajándékokat.

Rengeteg élményajándékkal foglalkozó weboldal és cég tart fekete pénteket és ajánl különböző akciókat a tandemugrástól, a paintball-on át egészen a siklóernyőzésig.

 

Tudatos vásárlás, ésszerű pénzköltés

És itt érkeztünk el talán a fekete péntek – és úgy általában az ünnepi időszak – legfontosabb szabályához. Ez nem más, mint a gyakran unalomig ismételt tudatos vásárlás. A november végi akciókra is igaz, hogy érdemes előre tájékozódni az akciókról, előre figyelni az árakat és összehasonlítani őket egymással.

Fontos olyan egyszerűnek tűnő, mégis rendkívül hasznos trükköket bevetni, mint a bevásárlólista, valamint a kiadásokat és a bevételeket vezető táblázatokat vezetése.

Egy nő laptoppal és papírokkal a kezében számol
Fotó: Getty Images

Ezeknek a rendszerezésére ma már szerencsére rengeteg mobiltelefonos applikáció is a rendelkezésünkre áll, megkönnyítve a pénzmozgások követését. Fontos előre meghatározni a keretet, amit érdemes minden körülmények között szem előtt tartani – és persze azt is, hogy csak azt vegyük meg, amiről az akciós árak nélkül is azt gondoljuk, hogy valóban szükségünk van rá. Emellett hasznos lehet a különböző üzletek közösségi oldalait is követni, hiszen sok esetben egy egyszerű követéssel, vagy lájkkal kisebb-nagyobb, egyéb akcióra jogosultságot adó kupont is szerezhetünk.

A fekete péntek testvére: a Cyber Monday

Ha nem lenne épp elég Amerikából átvett és meghonosított különleges napunk az évben, akkor itt van egy viszonylag új keletű, mégis rendkívül népszerű fontos nap, ez pedig nem más, mint a Cyber Monday, vagyis a kiber hétfő. A fekete pénteket követő hétindító napon hasonló akciókkal találkozhatunk, csakhogy ezek kifejezetten az online vásárlások során érhetők tetten. Egyszerűen megfogalmazva: a kiber hétfő a fekete péntek online verziója. Hazánkban – és természetesen világszerte egyaránt – egyre népszerűbb az e-kereskedelem, a vásárlók egyre nagyobb százaléka az interneten keresztül választja ki és rendeli meg a termékeket, amire szüksége van.

Egy nő bankkártyával és laptoppal, ajándékokkal
Fotó: Getty Images

Világszerte jelenleg nagyjából huszonhat millió webáruház érhető el,

Magyarországon körülbelül tizenötezer vállalkozás rendelkezik online is megvásárolható termékkínálattal.

Egy nemrég készül friss kutatás szerint hazánkban a megkérdezetteknek pont az ötven százaléka válaszolta azt, hogy jobban kedveli az online vásárlást – természetesen ez főleg a fiatalokat, jellemzően a 40 év alatti korosztályt jelenti. Ezeket a számokat elnézve nem csoda, hogy itthon is több webáruház hirdeti a kiber hétfőre vonatkozó kedvezményeit, de a legtöbb nagy cég mindig inkább a fekete pénteket „ünnepli” az online felületein is.