Banánlevélbe csomagolják a termékeket műanyag helyett Thaiföldön

Turi Dániel
Évi közel 400 millió tonna műanyagot állítunk elő, amibe hamarosan belefulladunk - sok apró tettel azonban visszafordítható a folyamat. Ilyen például az, amit egy thaiföldi cég tett: banánlevélbe csomagolta a termékeit.

Évente háromszáznyolcvan millió tonna műanyagot termel az emberiség, ami elképesztő mennyiség, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy ennek még a tíz százaléka sem kerül újrahasznosításra. Nyilvánvalóan ezek az aggasztó adatok, valamint az óceánok és úgy általában a természet szennyezettségének növekedése volt az, ami egy thaiföldi céget egy végtelenül egyszerű, mégis kreatív és látványos megoldásra késztetett. A Rimping nevű élelmiszerlánc ugyanis úgy döntött, hogy műanyag helyett egy teljesen környezetbarát csomagolásban árusítják a termékeiket:

ez pedig nem más, mint a közönséges banánlevél, amit egyébként egy bambusszal rögzítenek, szóval tényleg teljes mértékben környezetbarát.

Kemény, mégis hajlítható a levél
Fotó: Perfect Homes Chiangmai

A népszerű és egyébként rendkívül egészséges gyümölcs levele tökéletes megoldásnak bizonyult, ugyanis elég vastag ahhoz, hogy strapabíró legyen, miközben nem túl kemény, így bármilyen módon össze is lehet hajtani, ráadásul sokáig megőrzi a benne tárolt termékek frissességét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy azokon a földrészeken, ahol őshonosnak számít a banán, már évszázadokkal ezelőtt megjelent ez a szokás: Ázsia több részén, Mexikóban és Hawaii-on is hétköznapinak számít ez az eljárás.

Apró, de hatásos lépés a jobb jövő felé
Fotó: Perfect Homes Chiangmai

Persze, felmerül, hogy mennyire lenne kifizetődő azokban az országokban is ugyanezt a technikát alkalmazni, ahol a banán főleg exportcikknek számít és erre viszonylag könnyű is válaszolni: semennyire – legalábbis a Forbes összeállítása alapján. Ettől függetlenül azokban az országokban, ahol bőségesen találhatók banánföldek, sem jellemző, hogy nagyobb cégek vagy vállalatok mindennapossá tennék ezt az eljárást. Már csak azért is lenne ez egy apró, de jelentőségteljes gesztus, mert az

ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint alig harminc éven belül, 2050-re a Földet tizenkét milliárd (!) tonna műanyag borítja majd,

ami beláthatatlan katasztrófához is vezethet. Bár egyre több cég, vállalkozás kezdi megérteni, hogy fontos a környezettudatosság és a fenntarthatóság, a különböző jelentések alapján, legtöbbször ezeket a nagy szavakat is csak a marketing, az eladhatóság, a lájkvadászat érdekében teszik, mindenféle meggyőződés nélkül. Azoknak viszont, akik magánemberként komolyan veszik a Föld védelmét, most már akár telefonos applikációk is segíthetnek, hogy minél zöldebb életet éljenek.