Fesztiválokon edződnek a diplomás rendezvényszervezők

Nincs komplexebb feladat egy rendezvényszervező számára, mint egy nagy fesztivál megtervezése és lebonyolítása.

Szerző: Szponzorált tartalom

Forrás: startlap.hu | 2018-07-11 15:41

Ez természetesen rengeteg tapasztatot és rutint igényel, de folyamatosan szükség van a megújulásra is, ami még az olyan jól ismert és sikeres fesztiválok esetében is igaz, mint a Sziget vagy a Szegedi Szabadtéri Játékok. Kreativitás, egyedi koncepció nélkül ma már nincs rendezvényszervezés.

A kreativitás felértékelődése Dér Csaba Dezső, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus és Marketing Intézetének docense szerint elsősorban azzal magyarázható, hogy a rendezvények piacán is egyre nagyobb a verseny: önmagában a profizmus már nem biztos, hogy elég. Nem az a kérdés, hogy valaki hány sikeres rendezvényt tud felmutatni, hanem az, hogy milyen pluszt tud hozzátenni ehhez, és mit tud üzenni, kommunikálni az eseményekkel.

A Budapesti Metropolitan Egyetem is reagált erre az egész világban megfigyelhető trendre, amikor elindította a kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzést, amelynek nevében nem véletlenül szerepel a kreativitás. „Kellenek az innovatív megoldások, és ezek alkalmazása a hagyományos rendezvényszervezői készségek mellett” – mondja Dér Csaba Dezső, aki a szak vezetője.

Mivel a fókusz egyre inkább azon van, hogy milyen eredeti ötletet lehet tálalni az ügyfelek felé, a tervezés és a koncepcióalkotás jelentősége megnő. A szakvezető úgy látja, hogy a rendezvényszervezői munka 50 százalékát – vagy még nagyobb részét – most már a tervezés teszi ki.  Magának a rendezvénynek a megszervezése ezután már tényleg inkább csak tapasztalat kérdése, a koncepció kialakítása viszont egy folyamatosan változó, izgalmas feladat, amelyhez magasan kvalifikált, kreatív szakemberekre van szükség.

Dér Csaba Dezső szerint sokan még mindig úgy gondolják, hogy nincs szükség rendezvényszervező képzésekre, hiszen annyira gyakorlatorientált foglalkozásról van szó. A szakvezető viszont hangsúlyozza, hogy a szakirányú továbbképzést nagyon is létező igény hívta életre. Azért támogatja olyan sok ügynökség és márka, mert nincs elég jó szakember a piacon. A meghirdetett pozíciókra jelentkezők nem rendelkeznek azzal a releváns tudással, amelyet azonnal alkalmazni lehetne, az pedig sok időbe és erőfeszítésbe telik, mire a cégek és ügynökségek kinevelik a saját szakembergárdájukat. Ezért inkább részt vesznek egy olyan képzés működtetésében, amelynek elvégzése után olyan emberek hagyják el az egyetemet, akikre valóban szükségük van.

Az viszont valóban igaz, hogy a szakma alapvetően gyakorlati jellegű, így a képzés is erre épül, de nem csak a szó hagyományos, egyetemi értelmében. Nem egyszerűen szemináriumokat tartanak, hanem olyan projekteken dolgoznak a hallgatók, amelyek leképezik egy rendezvényügynökség működését és feladatait. Ráadásul rengeteg órát tartanak „terepen”, azaz ügynökségeknél vagy különböző rendezvényhelyszíneken. Ezt az teszi lehetővé, hogy az oktatók is mind elismert szakemberek. A Budapesti Metropolitan Egyetem tanít például Kádár Tamás, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda cégvezetője, Csíky András, a Bo Event rendezvényigazgatója, Duca Andrea, a HD Group ügyvezető igazgatója, Korentsy Endre a Müpa produkciós igazgatója és Semsey Rudolf, a Budapest Party Service ügyvezető igazgatója is. Dér Dezső Csaba szerint az oktatói gárda hozzáállásán látszik, hogy nemcsak egy újabb feladatnak, hanem fontos ügynek tekintik tudásuk átadását.

A képzésbe ráadásul egy „iskolán túli”, már a diploma megszervezése utánra szervezett tanulmányi kirándulást is beépítettek. A hallgatók már nyolc éve rendszeresen ellátogathatnak a Szegedi Szabadtéri Játékokra, amely egyszerre jelent élményt és hasznos szakmai tapasztalatot, hiszen lehetőségük nyílik betekinteni a kulisszák mögé is. Dér Csaba Dezső elmondta, hogy azért esett a választásuk a Szegedi Szabadtéri Játékokra, mert egyrészt egy fesztiválnál összetettebb rendezvényt nehéz elképzelni, másrészt vidéki tapasztattal is gazdagodhatnak a hallgatók. A kulturális, művészeti profil pedig kifejezetten igényi azt a fajta a kreativitást, amelyre a képzésen is nagy hangsúlyt fektetnek.

Az idén végzettek július 28-án a Rómeó és Júliát nézik meg, előtte pedig Herczeg Tamás igazgató, egyben a darab producere az ország legnagyobb szabadtéri színházának marketing és szervezési feladatairól beszél nekik. Az előadás után pedig még az alkotókkal is találkozhatnak a színészbüfében. Túl azon, hogy önmagában is izgalmas olyan művészeket megismerni, mint a darabot rendező Hegedűs D. Géza, illetve a főszerepeket alakító Kamarás Iván, Hajdú Steve, Szabó Győző, Hegyi Barbara, illetve az egyik legnépszerűbb fiatal színész, Vecsei H. Miklós, ebben a kötetlenebb formában lehetőség nyílik a kapcsolatépítésre is, amely a rendezvényszervező szakma egyik alapja.

A tanulmányi kirándulás egyben csapatépítéssel is felér Dér Csaba Dezső szerint, bár a szakvezető már most úgy látja, hogy a hallgatókból egy év alatt is valódi közösség formálódott. Ez szintén nagyon fontos, hiszen, ahogy mondja, ez a szakma mindenképpen csapatmunkát feltételez.

A posztgraduális, azaz diplomások számára indított képzésre egyébként egyaránt jelentkeznek olyanok, akik már hosszú ideje dolgoznak a szakmában, de szeretnék megismerni a legújabb trendeket, esetleg tovább építeni a kapcsolati hálójukat, és olyanok is, akiknek korábban semmi közük nem volt a rendezvényszervezéshez. Dér Csaba Dezső büszke arra, hogy az egy év letelte után ezek a hallgatók is el tudnak helyezkedni a szakmában, méghozzá kifejezetten jó pozíciókban.

 

 

Mai nap hírei