Százmilliókkal károsította meg Pécs városát egy önkormányzati cég

Olcsóbban is lebonyolíthattak volna egy buszvásárlást, de inkább többet fizettek.

Szerző: Startlap

Forrás: startlap.hu | 2019-01-11 09:22

Új, Volvo gyártmányú buszok a pécsi kertvárosi buszpályaudvaron 2015. október 16-án. A városi tulajdonú Tüke Busz Zrt. közbeszerzés keretében 115 darab új alacsonypadlós buszt vásárolt, köztük 38 csuklós jármûvet, amelyekbõl tizennyolc buszt állítottak ezen a napon forgalomba. MTI Fotó: Sóki Tamás

A gyanú szerint több százmillió forintos kárt okoztak a Baranya megyei városnak azzal, hogy drágábban vásárolták meg a buszflottát – írja a Népszava.

Három gyanúsított is van

Három gyanúsítottja van annak a pécsi buszvásárlásnak, amely százmilliós nagyságrendű kárt okozott a városnak. Közszereplőket nem gyanúsítanak, pedig az ő munkájuk nélkül a botrányos üzlet aligha jöhetett volna létre. 

Közel egymilliárd a veszteség

A pécsi önkormányzat helyi tömegközlekedésért felelős cége, a Tüke Zrt. 2016-ban vásárolt egy holland cégtől 115 használt Volvo buszt 3,5 milliárd forintért. Az ügy azért kavart vihart, mert kiderült, hogy egy magyar cég ugyanezt a flottát és még további 8 buszt néhány héttel korábban felajánlott a Tükének 2,8 milliárdért. Így a Tüke – a holland közvetítő belépése miatt – jóval drágábban kapta meg a nyolcéves járműparkot, mint amennyiért a magyar cég kínálta, a város veszteségét 900 millió forintra becsülték a hozzáértők.

A Fideszes városvezetés vállalkozó haveri köre vághatta zsebre a különbözetet

A Tüke Zrt. vásárlásáról és az ehhez szüksége hitelfelvételről a pécsi közgyűlés döntött. Pécs fideszes vezetői azzal magyarázták az előnytelen üzletet, hogy közbeszerzéssel kellett dönteni a flottavásárlásról, így sehogy sem vehették volna meg közvetlenül a magyar cégtől 2,8 milliárdért a buszokat. Mire kiírták a pályázatot, a holland cég megszerezte a flottát, ezért már csak tőlük vásárolhatták meg a járműveket. Ez igaz, ám a városvezetés, tudva, hogy a flotta néhány hete még mennyivel olcsóbb volt, értékaránytalanság miatt érvénytelennek nyilváníthatta volna a pályázatot. Nem tette, s a pécsiek közül sokan azt gyanították, hogy a holland kft. a városházáról kiszivárgott információk alapján csapott le a Volvo flottára, s a közvetítő céget valójában a fideszes városvezetéssel jó kapcsolatban lévő, hazai vállalkozók mozgatták, és ők vágták zsebre a 900 milliós felárat.

A magyar nyomozóhatóságok szerint nincs itt semmi látnivaló

A nyilvánvaló gyanú ellenére a magyar nyomozóhatóságok nem láttak okot a vizsgálatra. Nem így a hollandok, ők nyomozást indítottak, s ennek hatására kénytelen volt lépni a magyar ügyészség is. A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kezdett nyomozni 2016 novemberében különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával. A Szabad Pécs megtudta, hogy a vizsgálatnak 25 hónap elteltével van már három gyanúsítottja. A főkapitányság arról tájékoztatta az internetes újságot, hogy egy pécsi és egy holland, valamint egy magyar-holland kettős állampolgárságú férfit gyanúsítanak hűtlen kezeléssel. Az okozott kár nagyságát jelenleg 3-400 millióra becsüli a rendőrség.

Közszereplőket a rendőrség szerint nem érint az ügy

A Népszava megkereste a főkapitányságot, ám közölték velük, hogy annál többet, mint amit a Szabad Pécs megírt az ügyben – a nyomozás érdekeire való tekintettel – nem mondhatnak. Pedig szerették volna megtudni, hogy a gyanúsítottak milyen minőségben működtek közre a buszvásárlásban, illetve, hogy miért lett kevesebb a becsült kár, mint amit az értékesítés adatai sugallnak. A gyanúsítottak között – a lap információi szerint – nincs közszereplő. Ugyanakkor egyértelmű, hogy közszereplők, például a város vezetőinek a közreműködése nélkül nem jöhetett volna létre az egyébként milliárdos adóssággal küszködő Pécsnek súlyos anyagi kárt okozó üzlet. Egyelőre azonban nem tudjuk, hogy az ő felelősségük a vizsgálat során szóba került-e vagy sem.