Öt év és nyolc hónapot késtek 2023-ban a MÁV vonatai

Startlap - Startlap
Megközelítőleg hárommillió percet késtek a MÁV vonatai tavaly, ami a jelenlegi módszertan 2017-es bevezetése óta a legrosszabb éves adat.

Rekord mennyiségű késést hozott össze a legnagyobb magyar vasúti társaság 2023-ban  – írja a Telex. A 2017-ben bevezetett módszertan szerint a MÁV csak a 6 percen túli várakozást számítja bele a statisztikába. 

Ha ezeket az alapidőn túli késéseket összeadják, akkor kijön az állami vasút teljes késési ideje, ami csak tavaly körülbelül 3 millió perc volt, vagyis mintegy 5 év és 8 hónap. Ez a szám pedig messze meghaladja az előző esztendők értékeit. 

2020-hoz képest 80, 2018-hoz képest 40 százalékkal késtek többet a MÁV járatai 2023-ban.

A társaság mindemellett hangsúlyozza azt is, hogy az utasok nem feltétlenül mindig annyit késnek, mint a vonatok, mert azt például nem számítják bele ebbe a statisztikába, amikor egy baleset vagy fennakadás miatt pótlóbuszokkal szállítják őket.

Az is érdekes ugyanakkor, hogy az összes járat menetideje az elmúlt hat évben 84 millió percről 93 millió percre nőtt.

A Telex szerint a késések nagy része nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibáiból fakadnak, hanem inkább az infrastruktúra borzalmas állapotával vannak összefüggésben. 

A MÁV szerint az alábbiak miatt van gyakorta késés a különböző vonalakon:

  • Baleseti helyszínelések, amikor egy vonalat akár több órára is le kell zárni a vizsgálat miatt. 
  • Gyakori műszaki problémák: pályahiba, biztosítóberendezés hibája, probléma valamely járművel, sorompóval. 
  • Szomszéd vasúti társaságtól nem időben érkező szerelvénye átvett késéssé válik. 
  • Hatósági intézkedés vagy időjárási behatás.
  • Késésből fakadóan más vonatoknak kell várakozniuk a csatlakozás miatt, így ezek is később indulnak. 

Ez is érdekelhet

képcím

Vasárnap jön az óraátállítás: így változnak a menetrendek

képcím

Teljesen kiégett egy vonat Vámospércsen

képcím

Így siklott ki a tehervonat Nagymaroson