Kiemelt Hírek 2018. november 23.

’Nulladik évfolyam’ az általános iskolában - megszületett a döntés

Startlap Kiemelt Hírek 2018. november 23.
Átírták az új Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezetét.

Nem lesz „nulladik évfolyam” az általános iskolákban, az erről szóló részt legalábbis kihúzták az új Nemzeti alaptanterv (Nat) átdolgozott tervezetéből – írja az eduline.hu.

Az óvoda és az általános iskola közé beilleszthető előkészítő évfolyam bevezetése ellen több szakmai szervezet tiltakozott az elmúlt hónapokban.

A Nat-tervezet módosítása során az önök által teljes mértékben elfogadhatatlannak tartott felkészítő évfolyam terve kikerült a dokumentumból

– többek között ez áll abban a levélben, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma küldött az új alaptantervről részletes véleményt készítő Civil Közoktatási Platformnak.

„Az óvoda-iskola átmenetet az érésben és fejlődésben késést mutató gyermekek számára az óvoda utolsó éve és az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszának kezdete (1. évfolyam) közé illesztett, az iskola pedagógiai programjában rögzített felkészítő évfolyam hivatott biztosítani” – többek között ez a mondat került ki az új alaptanterv tervezetéből.

Az óvoda és az iskola közötti átmenetet segítő felkészítő év egyébként nem lett volna kötelező, a szülők dönthették volna el, hogy élnek-e a lehetőséggel.

A nulladik évfolyam bevezetése ellen több szakmai szervezet is tiltakozott. A Civil Közoktatási Platform szerint a terv szegregációt eredményezne, megbélyegezné a benne résztvevőket. A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület azt hangsúlyozta kritikájában, hogy  az előkészítő évfolyam ötlete figyelmen kívül hagyja a gyerekek érdekeit, sőt az óvodák és óvodapedagógusok munkáját is megkérdőjelezi.

Ez az egész terv, így ahogy van, elvetendő, a magyar óvodai nevelés jelentőségének, szakmaiságának eltörlését jelenti

–       írta a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztálya a nulladik évfolyamról.

A szakmai szervezet szerint a problémára elsősorban a csökkentett gyereklétszám, a segítő, fejlesztő asszisztensek óvodai alkalmazása jelenthetne megoldást.

Keresés az oldalon