Már Budaörsöt is elkezdte elárasztani a szemét a nemzeti kukaholding miatt
Az Index olvasói jelezték, hogy Budaörsön több hétre szünetelt a hulladékszállítás, és bár a helyzet javult, még mindig akadnak olyan utcák, ahol a szemét már folyik ki a kukákból. A lap megkeresésére Wittinghoff Tamás budaörsi polgármester feltárta a csurig töltött szeméttárolók mögött húzódó problémát.
A polgármester elmondta: a rezsicsökkentés miatt 2013-ban 10 százalékkal mérsékelt hulladékszállítási díjból adódó problémákkal az ország leggazdagabb településeként még meg tudtak birkózni, mivel az önkormányzati üzemeltetésű Budaörsi Településgazdálkodási Nonprofit Kft. (BTG) hiányát kompenzálta a város. De a 2016. áprilisában megkezdődött központosítással már ők sem tudtak mit kezdeni.
Ettől kezdve ugyanis a szemetet továbbra is ugyanazok kezelték, de a szolgáltatás díját központilag szedték be, hogy majd a kukaholding (Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.) visszaossza a pénzt munkát végző cégek felé. A nemzeti kukaholding viszont “késve, alig vagy nem fizetett a hulladékszállítást végző szolgáltatóknak. Ezzel a csőd szélére kerültek a kisebb hulladékszolgáltatási közszolgáltatók” – fogalmazott Wittinghoff. Ekkor önkormányzati társulásokba terelték a több száz kisebb közszolgáltatóból álló hulladékszállítást.
Budaörsöt ez érintette a legérzékenyebben: az addig kiválóan működő BTG-től mondvacsinált ürüggyel megvonták a hulladékgazdálkodói közszolgáltatói minősítést, oly módon, hogy ez ellen jogorvoslattal sem lehetett élni.
Budaörs az Érd és Térsége Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társuláshoz csatlakozott, de a tényleges hulladékszállítást továbbra is a BTG látta el.
A kukaholding nem fizetett az érdi közszolgáltatónak, az sem fizette ki az alvállalkozóját: százmilliót is meghaladó hiány keletkezett a BTG-nél egy év alatt. (…) A BTG sem tudta vállalni, hogy ingyen szállítja a szemetet, miközben a szemétszállítás díját az állam elvileg beszedi, de nem vagy csak részben továbbítja.
A település szemétszállítása, és vele együtt a város eszközparkja is teljes mértékben az érdi társasághoz került. A város nem viheti el a szemetet, mert arra nincs engedélye, az ÉTH Kft. pedig csak akkor tudná elvégezni a munkát, ha képes lenne finanszírozni a kukásautók karbantartását, a benzint, valamint a dolgozók bérét.
Ez akkor következik be, ha a neki járó pénzt megkapja a kukaholdingtól – illetve sajnos mire ez bekövetkezne, akkorra már annyira lerohad a gépparkja, hogy a javítása legalábbis kétséges. Szóval a “rezsicsökkentés”, a szemétszállítás központosítása, annak megvalósítási módja – attól tartok – már most is nehezen és drágán helyrehozható károkat okozott.


