Elfordult, meghajlott és utána omlott le a genovai híd

A szakértők megkezdték a helyszínelést, és kiderült, mi okozhatta a Morandi-híd 43 halálos áldozatot követelő összeomlását.

Szerző: Startlap

Forrás: startlap.hu | 2018-08-20 13:09

Fotó: MTI/EPA/Luca Zennaro

Megkezdte munkáját a genovai hídomlás okait vizsgáló minisztériumi bizottság – számolt be az MTI. Roberto Ferrazza, a katasztrófa okait vizsgáló olasz minisztériumi bizottság elnöke közölte: a genovai autópályahíd először meghajlott, s ezt követően omlott össze, a szerkezet leszakadásához vélhetően több tényező együttes hatása vezetett.

 

 

Ferrazza a Liguria tartomány közmunkaügyi tanácsosa, ő vezeti az olasz infrastrukturális és közlekedési tárca által felállított vizsgálóbizottságot, amelynek tagjai vasárnap kezdték meg a helyszínelést a Morandi-híd roncsainál.

A szakértő úgy véli, a híd először “elfordult, meghajlott és utána omlott le”. Elmondásai szerint ezt bizonyítja, hogy a vasbeton elemek zuhanás közben 180 fokos szögben megfordulva értek földet.

Ferazza szerint a jelenlegi adatok alapján a híd összeomlását egy feszítőkábel elszakadása, vagy a szerkezet egyik betontalpának meglazulása, esetleg elmozdulása okozhatta. A helyi sajtó szerint a híd közelében lévő biztonsági kamerák a tartókábelek elszakadását rögzítették. A közmunkaügyi tanácsos azt mondta: a híd kilencedik pillére feletti ferdekábel szakadhatott el, ami a hídtest, majd ugyanezen pillér omlásához vezetett, ha pedig a betontalapzatról indult az omlás, akkor az először szintén a kábelt szakította el, majd a pillért dönthette le.

A szakértő szerint az 51 éves híd elavultsága, az időjárás okozta szennyeződés (például a tenger közelsége miatti sólerakódás), valamint az utóbbi években megnövekedett járműforgalom okozhatta a kábel esetleges szakadását.

Fotó: MTI/EPALuca Zennaro

A Morandi-hídon évente több mint 25 millió gépjármű, vagyis a harminc évvel ezelőtti forgalom négyszerese haladt át

A vizsgálóbizottság vezetője közölte: a híd veszélyességére korábban semmi nem utalt – ezzel azonban a hidat használó autósok nem értenek egyet. A sajtóban közölt beszámolóik szerint köztudott volt, hogy a híd “recseg és mozog”, és az autósok minden alkalommal alig várták, hogy a híd végére érjenek, amikor átkeltek rajta.

Olaszországban a mintegy 6500 kilométeres sztrádahálózatot szinte teljes hosszában magántársaságok üzemeltetik

A tragédia óta több olasz politikus szorgalmazta az autópályák állami kézbe való visszahelyezését.

A sztráda használata döntően fizetős, a bevétel közel felét karbantartásra fordítják. A leomlott genovai híd az Autostrade per l’Italia társasághoz tartozik, amelynek koncessziós joga 2047-ben jár le, de az olasz kormány már elindította az autópálya-társaság koncessziós jogának visszavonását.

Címkék:

Genova hídomlás

Mai nap hírei

Dr. Gyurkó Szilvi: „Az életem akkor kezdődött, amikor anyám meghalt” – Csupa szeretetből hallgatott mérgező gyerekkori mondataink

wmn.hu3 órája

Mi történik a testeddel, ha egyáltalán nem hordasz bugyit?

joy.hu4 órája

Három perc alatt alakul repülővé a szlovák csodaautó

szeretlekmagyarorszag.hu13 órája

Svédországban új csúcsot ért el a járvány

demokrata.hu13 órája

A kétnapos imolai F1-es hétvége TV-közvetítései

f1vilag.hu14 órája

Megváltozik a hagyományos újságírás? - Így működik a mesterséges intelligencia a médiában

startlap.hu15 órája

Vitray Tamás elárulta, miért mentek tönkre a házasságai

femcafe.hu17 órája

Lezárták a Szent Margit Kórház sebészetét: 11 nővér és 10 orvos koronás

ezalenyeg.hu18 órája