Leleplezték a Shein sötét trükkjeit - elképesztő, amit a vásárlókkal művelnek
A Tudatos Vásárlók Egyesülete és több európai szervezet hivatalos panaszt nyújtott be a Shein ellen az Európai Bizottságnál és az európai fogyasztóvédelmi hatóságoknál a kínai tulajdonú, olcsó árukat forgalmazó webáruház manipulatív, vásárlásra késztető módszerei miatt, ad hírt a Világgazdaság.
Sötét trükkökkel késztetnek vásárlásra
A Shein számos vásárlásösztönző eszközt használ: ezek célja, hogy a vásárlóban olyan érzelmi állapotot teremtsenek, amelyben az képtelen racionális döntést hozni, és a tervezettnél sokkal több terméket vásárol. Ezek a gyakorlatok, amelyeket a szakzsargon dark pattern-nek, vagyis sötét mintázatnak vagy sötét trükköknek nevez, a panasztevő szervezetek, köztük a tudatos vásárlók szerint nagyban hozzájárulnak a divatipar, különösen a fast fashion okozta súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz. Nem beszélve arról, hogy
az ilyen manipulációs technikák sok esetben egyenesen jogellenesnek minősülnek az Európai Unióban.

A panasz szerint a nagy platform többféle sötét trükköt alkalmaz, ilyeneket például:
- Időkorlátozott ajánlatokat és visszaszámlálókat, amelyek azt sugallják, hogy az akció hamarosan lejár, sürgetve ezzel a vásárlást.
- Készlethiányra utaló jelzéseket, mint például a “már csak X darab maradt” szövegek, amelyek gyors és kevésbé átgondolt döntéshozatalra ösztönözhetnek.
- Túlnyomórészt pozitív vásárlói ajánlások és értékelések feltüntetését, amelyek a termékválasztás objektivitását befolyásolják.
- Érzelmi manipulációt, például olyan felugró ablakokat, amelyek visszarángatják a látogatót, mikor éppen elhagyná az oldalt anélkül, hogy vásárolna. Ezeken olyan szövegek jelennek meg, mint “Most már jogosult vagy az akciókra! Biztos, hogy el akarsz menni?”.
- Végtelen görgetésre ösztönzést azzal, hogy folyamatosan új termékeket dob fel az oldal, mintha a választéknak soha nem lenne vége.
Káros a bolygóra és ránk nézve is
A panasz benyújtásában részt vevő szervezetek arra kérik az Európai Bizottságot és az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják felül a Shein marketinggyakorlatát. Konkrétan arra szólítják fel őket, hogy
szüntessék be az olyan megtévesztő módszereket, mint az érzelmek manipulálása, a végtelen görgetés ösztönzése vagy a vásárlásra való noszogatás,
mert ezek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülnek az Európai Unióban, és túlfogyasztásra ösztönöznek. Emellett azt várják, hogy ellenőrizzék az állítások hitelességét, például hogy az “alacsony készlet” vagy a “vásárlói ajánlások” megfelelnek-e a valóságnak. Ha nem, a Sheinnek fel kell hagynia ezen információk terjesztésével. Ha a Shein nem módosítja a fent említett gyakorlatait, a fogyasztóvédelmi csoportok szerint a hatóságoknak határozottan be kell avatkozniuk a vásárlók védelmében.
Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője kiemelte, hogy a sötét trükkök használata a Shein esetében “valós és jól dokumentált”, és a kutatások szerint évek óta fennáll. Elmondása szerint ezek a gyakorlatok szinte
észrevétlenül arra késztetik a fogyasztókat, hogy egyre több pénzt költsenek olyan termékekre, amelyeknek káros hatásai lehetnek az egészségre, a pénztárcára, a környezetre és a termékeket gyártó dolgozókra is.
A fogyasztói csoportok szerint a fast fashion egész rendszere manipulatív gyakorlatokra épül, melyek célja a folyamatos vásárlásra, túlfogyasztásra ösztönzés. Ezért azt kérik a hatóságoktól, hogy ne csak a Sheint, hanem a többi hasonló kereskedőt is vizsgálják meg, mivel a sötét trükkök az egész iparág gyakorlatait jellemzik.
Május végén az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen szólították fel a Sheint, hogy változtasson bizonyos módszereken, melyek megtévesztik a fogyasztókat. A hamis kedvezmények és sürgető visszaszámlálók mellett átláthatósági hiányosságokat is kifogásoltak a hatóságok.
A Shein egy hónapot kapott a válaszadásra és változtatásra, különben bírságokra számíthat
– jelzi a Tudatos Vásárlók Egyesülete.