A Nike világhírű logója, az úgynevezett „Swoosh” 1971-ben született – írja a T-online. A jellegzetes ívet Carolyn Davidson tervezte, aki akkoriban a Portland State University hallgatója volt. A cég, amely akkor még Blue Ribbon Sports néven működött, japán cipőket forgalmazott, például az Onitsuka Tiger márkát. Amikor elhatározták, hogy saját márkát indítanak, új logóra volt szükségük. Phil Knight, a vállalat egyik társalapítója, aki egyben Davidson tanára is volt, megbízta a fiatal grafikust azzal, hogy tervezzen egy olyan emblémát, amely a mozgást fejezi ki, de különbözik az Adidas három csíkjától.
Nem ez volt az első ötlet
Davidson számos ötlettel előrukkolt – köztük csillagokkal, szárnyakkal, különböző ívekkel –, ám végül az egyszerű, dinamikus vonal, amely a görög győzelem istennője, Niké szárnyára emlékeztet, nyerte el a megbízók tetszését.
Phil Knight első reakciója a logóra az volt, hogy „nem tetszik, de majd megszokom”.
Ennek ellenére elfogadták, és 1971 júniusában már az új cipőmodelleken – például a Cortezen – is megjelent.

A munkáért Davidson mindössze 35 dollárt kapott, ami akkoriban 17–18 órányi munkadíjnak felelt meg. Később azonban, 1983-ban a Nike hálája jeléül egy gyémánttal díszített aranygyűrűvel és 500 darab részvénnyel ajándékozta meg őt. Ezek a részvények az évek során szétváltak, és mára több tízezer darabra bővültek, értékük pedig több, mint egymillió dollárra rúghat.
A logót először a „Nike” felirattal együtt használták, majd 1978-tól a Swoosh különféle verziói jelentek meg.
A „Just Do It” szlogent 1988-ban vezették be, azóta is szorosan összefonódik a márkával. 1995-re a Nike annyira ismertté vált, hogy már a név feltüntetése nélkül is elég volt a logó – önállóan is beazonosíthatóvá vált.
Több egyszerű pipánál
A Swoosh letisztult formája nemcsak a mozgást és az energiát szimbolizálja, hanem mélyebb mitológiai jelentéssel is bír. Egyaránt utal a sebességre, a dinamizmusra és a győzelemre. Ez a vizuális egyszerűség, valamint az a tény, hogy a logó mindenféle felületen jól mutat – legyen szó cipőről, ruházatról vagy reklámról –, segített abban, hogy globális ikonná váljon. Emellett a Nike rendkívül hatékony marketingtevékenysége, valamint az olyan világhírű sportolók, mint Michael Jordan, Serena Williams vagy Cristiano Ronaldo támogatása is hozzájárult ahhoz, hogy a Swoosh mára az egyik legismertebb logó a világon.

