Itt az új őrület: ha van ilyen plüssöd, milliókat adnak érte - Magyarországon is beszerezhető a játékfigura
A Pop Mart nevű, Pekingből indult és Magyarországról is elérhető játékfigura-forgalmazó vállalat részvényei idén megháromszorozták az értéküket. A siker egyik fő oka Labubu, egy különleges megjelenésű játékfigura, amelyért rajonganak a tinédzserek és gyűjtők és futótűzként kezdett terjedni a TikTokon– sőt, még a Kínai Kommunista Párt hivatalos lapja is elismerően nyilatkozott róla – írja a VG.
Milliókat is fizetnek a ritkább darabokért
A plüssfigura már világszerte keresett, és a ritkább darabok a gyűjtők körében különösen értékesek. A napokban egy 131 centiméteres, gyerekméretű példányt 150 ezer dollárért (kb. 52 millió forintért) adtak el egy pekingi aukción – ez az ár a legtöbb luxusautóét is meghaladja.
A Labubu története tíz éve kezdődött: az észak-európai mitológiából ihletet merítő hongkongi művész, Kasing Lung tervezte meg. 2019-ben a Pop Mart karolta fel a karaktert, ami azóta nemzetközi sikerre tett szert. A Pop Mart alapítója, Vang Ning, akkoriban egy közel tízéves vállalat élén állt – a partnerség gyümölcsözőnek bizonyult.

A figura népszerűsége tovább nőtt, amikor feltűnt a dél-koreai Blackpink egyik tagja, Lisa közösségi oldalain, később pedig Rihanna és Dua Lipa posztjaiban is. A TikTokon a Labubu címke már több mint egymilliárd megtekintésnél jár, és David Beckham is megosztott egy képet, ahol a táskáján Labubu lógott.
A Pop Mart meglepetésdobozos rendszerben árusítja a figurákat – a vásárló nem tudja előre, melyik karaktert rejti a csomagolás. Egy új Labubu ára jellemzően 50 jüan (nagyjából 2400 forint), ehhez képest az aukción elért több tízmilliós ár kiugró. A figurák hazánkból is beszerezhetők: a ChatGPT többek közt az Ubuy, a Vinted (másodkézből), az eBay és a Pop Mart saját webshopját ajánlja.
Sok a hamisítvány
A hatalmas kereslet megnyitotta az utat a “Lafufu” nevű hamis Labubu-figurák előtt, melyeket olcsóbb anyagból készítenek, gyengébb festéssel és torz arcvonásokkal – ráadásul ezek között akadnak olyan példányok, amelyek már QR-kódos hamis hitelesítéssel is elárasztják az e-kereskedelmi piacokat, például a Shopee-t és az eBay-t. A Business Insider szerint ezek a fura torzítással készített figurák ironikus módon kultstátuszra tettek szert a közösségi médiában, miközben szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a kifinomult másolatok a márka megítélését is ronthatják. Ezzel egy időben a kínai hatóságok elkezdték betiltani a hamis Labubuk gyártását, több gyárat is bezártak Guangdong tartományban, és a hamis forgalmazókra súlyos bírságok várnak.
@ancsibiro11 Labubu vagy Lafufu? Hasonlítsuk össze a Have A Seat kollekciót🤍 #labubu#lafufu#labubuthemonsters#themonsters#haveaseat#foryou#fyp#fy
A Pop Mart globális terjeszkedésben gondolkodik
A vállalat a hongkongi tőzsdén jegyzett kínai magáncég, amely célul tűzte ki a világpiac meghódítását. Tavaly öt új országban nyitottak üzleteket, többek közt Olaszországban és Spanyolországban.
Népszerűségük akkora, hogy az Egyesült Királyságban nemrég felfüggesztették a Labubu-figurák árusítását, miután vásárlói verekedések törtek ki.
A kínai állami média sem ment el szó nélkül a jelenség mellett. A Kínai Kommunista Párt elméleti lapja, a Csjiusi, szerdai cikkében a Labubu-sikert a kínai kreatívipar fejlődésének példájaként említette. Úgy fogalmaztak: míg korábban Kína főként olcsó játékok gyártójaként volt ismert, mára olyan innovációs ökoszisztémát hozott létre, amely a kreatív iparágak globális inkubátorává vált.
A Pop Mart üzleti teljesítménye is ezt támasztja alá:
a cég tavaly 13 milliárd jüan (kb. 624 milliárd forint) bevételt ért el, ami több mint kétszerese az előző évinek.
Részvényeinek értéke az év elején még 91 hongkongi dollár volt, mostanra 266,8 körül mozog. A Deutsche Bank és a Morgan Stanley is jelentősen megemelte a részvényekre vonatkozó célárfolyamát – utóbbi például azt írta, hogy a Pop Mart értékeltsége a Disney és a Sanrio szintjére emelkedhet.
A Pop Mart ma már nemcsak Kína, hanem a világ egyik legdinamikusabban növekvő játékgyártója. Ha valaki azt hiszi, hogy egy játékfigura nem lehet világszenzáció, Labubu sikere rácáfol erre.