Egy Európai Uniós rendelet alapjaiban változtatná meg az élelmiszercsomagolásokat, számol be a Portfolio. A szabályozás mérföldkő a klímaváltozás elleni küzdelemben, ugyanakkor rejtett költségekkel járhat a fogyasztók számára.
Búcsú a műanyagtól és a túl nagy csomagolásoktól
Az uniós kormányok szakminisztereiből álló testület tavaly december 16-án hivatalosan elfogadta a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló rendeletet: a PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) rendelet célja, hogy a jelenleginél sokkal kevesebb csomagolási hulladék keletkezzen a jövőben. A szabálycsomag lényege, hogy kötelező erejű újrahasználati célértékeket határoz meg, tehát szabályozza a csomagolás újrahasznosíthatóságának időtartamát, korlátozza az egyszer használatos csomagolások bizonyos típusait, és előírja, hogy a gazdasági szereplők minimalizálják a felhasznált csomagolóanyagok mennyiségét.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
a piacon egyre nagyobb mennyiségben lesznek jelen a többször újrahasznosítható csomagolások,
például az erősebb műanyagból vagy üvegből készült palackok. Búcsút inthetünk emellett az egyszer használatos csomagolások többségének, illetve a felesleges térnek a termékek csomagolásán belül: ennek a maximális mértéke is korlátozás alá került.
Mit jelent ez az árak szempontjából?
A változásokra nem holnap kell számítani: a korlátozások a 2018-as értékekhez képest 2030-ig 5 százalékkal, 2035-ig 10 százalékkal, 2040-re pedig 15 százalékkal hivatottak csökkenteni az egy főre jutó hulladékmennyiséget az EU minden országában.
A műanyag palackokon azonban már most is érezhetjük a változást:
az egyszer használatos palackok 2025. január 1-jétől 25 százalékban újrahasznosított anyagból készülnek.
Ezeknek a palackoknak a gyártási költsége azonban magasabb, ami előbb-utóbb az árakra is hatással lehet. Az újrahasznosított PET granulátum ára az addicionális fejlesztési, beruházási igényből adódóan jelenleg körülbelül 50 százalékkal meghaladja a nem újrahasznosított PET granulátum árát. Ez az újrahasznosított palackok árát érezhetően emeli a hagyományos palackokhoz képest, és inflációt generál.
A szakértők szerint a csomagolás költségeinek az árakba való beépülése a fogyasztói döntéseket is befolyásolhatja: elképzelhető, hogy bizonyos termékek iránt csökkenni fog a kereslet az áremelkedés miatt.