Ezért állítanák le a pszichológusok a túl sok karácsonyi zenét a boltokban
Míg a múltban csak az adventi időszakban kezdődött a karácsonyi készülődés, az utóbbi években az üzletláncok már egyre korábban próbálják ünnepi hangulatba hozni a vásárlókat karácsonyi zeneválogatásukkal. Ez azonban nem mindenki tetszését nyeri el: sokaknak hamar elegük lesz az állandó karácsonyi zenéből. Linda Blair klinikai pszichológus szerint valóban van alapja annak, hogy a folyamatos ünnepi zene zavarhatja a koncentrációt, írja a BBC – ez nagyban megnehezítheti a bolti dolgozók munkavégzését ebben a kiemelt időszakban.
Szeretjük, csak ne legyen túl sok
Blair szerint bár konkrét kutatást még nem végeztek a karácsonyi zene hatásait illetően, de rengeteg vizsgálat született arról, hogyan hat a háttérzene a vásárlókra az üzletekben. Ezek azt mutatják, hogy a megfelelően megválasztott zene növelheti az eladásokat:
például a klasszikus zene több bort ad el, a romantikus zene pedig a virágboltokban működik jól.
A gond ott kezdődik, hogy a karácsonyi zenék erős érzelmi töltettel bírnak, és mindenki személyes emlékeket társít hozzájuk – jókat és rosszakat egyaránt.
Ez azt jelenti, hogy ha olyan dalokat játszanak, amelyekhez valaki nehéz múltbeli élményeket társít, előfordulhat, hogy negatívan fog reagálni
– mondja a szakember.

A karácsonyi zene ismétlődése önmagában nem lenne káros, mondja Elizabeth Margulis professzor, a zene pszichológiai hatásainak szakértője. Kutatásai szerint az ismétlés sokszor még jobban bevonja a hallgatót, ám ennek van egy “fordított U-alakú” görbéje:
egy pontig egyre jobban szeretjük a dalt, utána viszont már túl sok lesz, és emiatt akár meg is utálhatjuk.
Margulis szerint egy bolti dolgozó, aki napokon át hallgatja ugyanazt a 15–20 számot, könnyen “túltelítődhet”, ami stresszt és frusztrációt okozhat.
A zenei kínálatot összeállító cégek – például a MOOD Media – tisztában vannak ezekkel a hatásokkal. Paul Hillyer, a bolti háttérzenével foglalkozó cég kreatív igazgatója szerint azt látják, hogy a túl gyakran ismétlődő karácsonyi dalok valóban leterhelhetik a dolgozókat, mégis,
a kutatások szerint az alkalmazottak 93%-a és a vásárlók 80%-a igényli a háttérzenét.
“A legtöbb panasz akkor érkezik, amikor hagyományos, 16 számos CD-ket játszanak újra és újra”, magyarázta a szakértő. A modern technológia már változatosabb lejátszási listákat kínál, így egyre változatosabb zenéket hallhatunk december során – a legtöbb bolt azonban ragaszkodik a mindenki által ismert klasszikusokhoz, miközben léteznek újabb dalok is, amelyek jobban illenének bizonyos vásárlói körökhöz.
Ha minden üzlet egyszerre ugyanazokat a klasszikusokat játssza, a vásárlók számára könnyedén úgy tűnhet, hogy állandóan ugyanazt a zenét hallják:
emiatt inkább válnak ingerültebbé, minthogy valóban ünnepi hangulatba kerüljenek.
Mi történik, ha kikapcsoljuk?
Egyelőre tehát nem létezik tudományos bizonyíték arra, hogy a karácsonyi zene megbetegítene, de
valóban okozhat stresszt, túlterhelést és koncentrációs problémákat
– főleg azoknál a vásárlóknál vagy bolti dolgozóknál, akik hosszú órákon át, ismétlődve hallgatják. Linda Blair szerint érdemes lenne kipróbálni, mi történne az üzletekben, ha egy ideig teljesen kikapcsolnák a karácsonyi zenét. Úgy véli, az üzletláncok sokszor tévesen feltételezik, hogy a karácsonyi dallamok miatt nőnek az eladások, miközben valójában maga az ünnepi időszak az, ami a forgalmat megemeli. Ez a kísérlet megmutatná, valóban szükség van-e erre az állandó karácsonyi zenékre – vagy csak megszokás tartja életben ezt a hagyományt.

