Óriási változásokat jelentett be a magyar Auchan - a pékáru lehet a legnagyobb szenzáció
Az Auchan óriási átalakulásra készül: új üzletformátumokat tesztel, bővíti jelenlétét Magyarországon, és teljesen új pályára állítaná magát. A cél világos: a francia hátterű lánc szeretne bekerülni a három legnagyobb hazai kiskereskedő közé. A tervekről Vincze Géza, az Auchan Magyarország ügyvezető igazgatója beszélt a Portfoliónak.
„A stratégiánk lényege a növekedés” – fogalmazott Vincze Géza, aki március óta vezeti a céget, és azóta egy 50 fős csapattal kidolgozta a vállalat következő 7 éves tervét.
Új boltok, új formátumok, új irány
A diszkontok térnyerése – amelyek piaci részesedése három év alatt 33-ról 41 százalékra nőtt – komoly válaszlépésre kényszeríti a hagyományos láncokat. Vincze Géza szerint az Auchan jelenlegi üzletei „fizikailag távolabb vannak a vásárlóktól”, ezen pedig sürgősen változtatni kell. Ennek érdekében: új boltokat nyitnak olyan régiókban, ahol eddig nem volt Auchan, tesztelik a kisebb alapterületű, új típusú üzleteket, és megújítják a meglévő hipermarketeket is, hogy „növeljék az élményszintet”.

„Valóban látjuk, hogy a 18 ezer négyzetméteres eladótér meghaladja a vásárlók igényeit. Egyszerűen nincs is olyan lokáció, ahol egy ekkora boltot el tudnánk helyezni a városok közepén. A kisebb formátumnak azonban van tere. Erre példa a márciusban nyitott AuchanGO, amely egy teljesen automatizált, 18 négyzetméteres üzlet. Ettől függetlenül persze működik a dunakeszi áruházunk is a maga 18 ezer négyzetméterével, de a kettő között még rengeteg a lehetőség” – mondta el Vincze Géza.
A cél nem az, hogy a diszkontok lemásolásával versenyezzenek, hanem az Auchan saját erősségeit hangsúlyoznák: ilyen a közel 50 ezer aktív termék, a széles választék, a jó ár-érték arány és a magas minőség.
Rugalmas boltkoncepciók, lokális választék
Az ügyvezető igazgató kiemelte: fontos cél, hogy lokációra és vevői igényekre szabják a kínálatot. Ez a rugalmasság adhat versenyelőnyt:
„Mi abban gondolkodunk, hogy személyre vagy lokációra tudjuk szabni majd a választékot, hiszen a szezonális termékekkel akár 80 ezer darabos termékvertikumból ezt meg tudjuk tenni. Kedvenc példám egy nagyobb közlekedési csomóponton nyitott 50 négyzetméteres üzlet. Ez nyilván teljesen más termékszortimentet jelent, mint egy lakótelep mellett boltot nyitni. ”
Megújul a pékség és a zöldség-gyümölcs részleg
A frissáru-kategória szintén kulcsterület: még idén új pékségkoncepcióval jelentkezik az Auchan, olyan saját készítésű pékáruval, amely akár a kézműves pékségekkel is versenyre kelhet. Emellett a zöldség-gyümölcs szortiment tovább bővítése és a minőség javítása is fókuszban van.
Online kiszállítás – újragondolva
Az Auchan megtartja az e-kereskedelmi csatornáit, de újragondolt formában. A kiszállítás továbbra is veszteséges, mivel az online rendelésekhez is a bolti árakat használták, ami nem fedezte a logisztikai költségeket. A Wolt-partnerséggel is bővítették a lehetőségeket: míg az Auchan saját rendszerével nagybevásárlásokat céloz, a Wolt más vásárlói szokásokat szolgál ki.
Forradalom a kasszáknál
Az önkiszolgáló kasszák kapcsán a cég nem tervezi a teljes átállást: „Nekünk szerencsénk van, mert óriási helyünk van, itt elfér az önkiszolgáló kassza és a normál kassza is. Azt, hogy bezárjunk este 7-kor minden normál kasszát és csak önkiszolgáló maradjon, biztos, hogy nem tolerálná a vevőink egy része. Az, hogy mind a kettő megvan, és este 9 óra előtt már csak limitált számú áll rendelkezésre az egyikből, de ott van szinte végtelen számban a másik, olyan jó megoldás, amit mindenki el tud fogadni.” – mondta az igazgató.
Az AuchanGO pilot bolt is tovább üzemel, itt azt vizsgálják, mennyire fogadják el a vásárlók a teljesen automatizált vásárlási élményt.
A céljuk, hogy megduplázzák a piaci részesedést és a három legnagyobb hazai kiskereskedő közé kerülhessen az Auchan. Ehhez minden fronton változás jön: boltnyitások, márkamegújítás, választék átszabása, új bolttípusok, frissáru-fejlesztés és online optimalizálás – az Auchan 27 év után gyökeres átalakuláson megy keresztül.

