Észre sem vetted? Minden mobiltelefon megkapta a rendkívül hasznos, ingyenes új funkciót
Június végétől minden mobilkészülék-tulajdonos különleges újdonságot kap: egy új funkció válik elérhetővé, függetlenül attól, hogy valaki Androidos vagy iPhone-t használ. Az új funkció neve: RTT, azaz Real Time Text, vagyis valós idejű szövegbevitel. Ez tulajdonképpen egy valós idejű chatfunkció, amely telefonbeszélgetés közben is működik – internetkapcsolatra sincs hozzá szükség, és plusz költséggel sem jár –írja a Pcwelt.

Magyarországon is bevezetik
Az Európai Akadálymentesítési Irányelv (EAA) értelmében 2025. június 28-tól minden EU-tagországban, így Magyarországon is kötelező volt bevezetni az RTT-t személyes beszélgetésekhez (P2P), azaz telefonhívások során valós idejű szöveges kommunikációra van lehetőség ugyanabban az időben, ahogy gépeljük a szöveget.
Ez azt is jelenti, hogy a magyarországi mobilszolgáltatóknak (például Telekom, Yettel, Vodafone) biztosítaniuk kell a funkciót a hálózataikon, és a kompatibilis készülékek – Android 10+ vagy iOS 11.2+ – esetében aktiválható is azonnal .
Az RTT mobilhálózaton keresztül működik (LTE/5G vagy Wi‑Fi-hívás), nem használ mobiladatot, és teljesen díjmentes – tehát nem beszélhetünk pluszkiadásról. Hasznos lehet hallás– és beszédkorlátozott felhasználóknak, akut helyzetekkel szemben, de ügyfélszolgálati beszélgetésekben is praktikus extra lehet .
Hogyan működik az RTT?
Egyszerűen használható minden 4G- és 5G-hálózatban, ha elindítunk egy hívást, és aktiváljuk a funkciót a készülékünkön. Az RTT általában a kisegítő lehetőségek beállításai között kapcsolható be, de folyamatban lévő hívás közben is elérhető.
Ha a beszélgetés mindkét résztvevője rendelkezik RTT-vel, megjelenik egy zöld gomb, amelyen keresztül azonnal elindítható a chat.
A WhatsApphoz vagy SMS-hez képest ez egyedi működésű: nem kell elküldeni a szöveget, a másik fél azonnal látja, amit beírunk – betűről betűre, hibákkal együtt, valós időben. Az üzenetküldés díjmentes, mobiladatot sem használ.
Az RTT elsősorban azok számára jelent segítséget, akik hallási vagy beszédproblémákkal küzdenek, de vészhelyzetekben is hasznos lehet: például ha valaki nem tud beszélni, vagy diszkréten szeretne segítséget kérni. A funkció a segélyhívó szolgáltatásokban is megjelenik majd, de ez csak 2027 nyarától várható, mivel a központoknak több időre van szükségük az átálláshoz. Az ügyfélszolgálatok számára is praktikus eszköz lehet, például ha szöveges információt szeretnének közölni egy szolgáltatással kapcsolatban vagy a mobilhálózat zavaraival összefüggésben.
