A jelenlegi visszaváltási rendszer szerint a MOHU számára az a legjövedelmezőbb, ha a palackok nem kerülnek visszaváltásra – írja a Blikk.
A kedvező jogszabályi háttér révén a cég 33 milliárd forint bevételhez jutott a vissza nem váltott palackok betétdíjaiból. A szabályok értelmében ezt az összeget a vállalatnak a visszaváltási rendszer fejlesztésére kell fordítania.
Mindennek a hátterében az áll, hogy az unióban egyedülálló módon Magyarországon a visszaváltási díjat nem a begyűjtés után kapja meg a szolgáltató, hanem már akkor, amikor a palack forgalomba kerül.
Ez azt jelenti, hogy a MOHU – a Mol leányvállalata – már a munka elvégzése előtt bevételhez jut. A Szabad Európa cikke szerint így minden vissza nem váltott palack után 50 forint bruttó haszna keletkezik a cégnek.

A cég tavalyi beszámolója alapján 32,9 milliárd forint bevétel keletkezett a vissza nem váltott betétdíjas üvegekből. A vállalat az ebből származó összeget „egyéb bevételként” tünteti fel a kimutatásaiban.
Minél több palack marad visszaváltatlanul, annál nagyobb a cég bevétele, amelyet nem terhel visszaváltási költség.
A magyar modell két ponton is eltér az uniós gyakorlattól: egyrészt nem nonprofit szervezet végzi a rendszert, másrészt előre megkapja a visszaváltási díjat az palackvisszaváltást intéző cég.
A gyártók már a forgalomba hozatal előtt befizetik a díjat, így a MOHU-nak nem kell várnia a visszaváltásra.
Mindezek ellenére a MOHU tavalyi pénzügyi mérlege 50 milliárd forintos veszteséget mutatott.