Kiderült a kendőzetlen valóság a magyarok vásárlási szokásairól: elmondták, mire figyelnek a boltokban
A magyar háztartások döntő többsége árérzékeny, és egyre tudatosabban vadássza a legjobb ajánlatokat – olyannyira, hogy sokan már több bolt árukínálatát is összevetik egy-egy nagybevásárlás előtt. Az akciók pedig már nemcsak papíron, hanem egyre inkább digitális felületeken formálják a vásárlási döntéseket. De vajon melyik élelmiszerláncok viszik a prímet, és miért hajlamosak egyes korosztályok a minőségről is lemondani az alacsonyabb ár kedvéért? A válaszok meglepőek – és tanulságosak.

A magyar fogyasztók vásárlási szokásait vizsgálta meg az Akciós-Újság.hu új kutatása. A kutatás közel 5000 fő részvételével zajlott. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók döntéseit még mindig nagyban befolyásolják az árak és akciók – függetlenül attól, hogy tudatos vagy inkább impulzív vásárlók-e.
Népszerűbb az olcsóbb
A válaszadók 13 százaléka vallotta magát anyagi gondoktól mentesnek, míg 43 százalék beosztással ugyan, de kijön a fizetéséből.
23 százalékuk épphogy egyensúlyban tudja tartani a bevételeit és kiadásait.
Ez az általános pénzügyi helyzet jelentős hatással van a vásárlási döntésekre: a magyarok kiemelten árérzékenyek, és ez gyakran még a termékminőség rovására is megy. A kutatás szerint a vásárlók 78 százaléka elsősorban azokra a termékeknek szavaz bizalmat, amelyeket már kipróbált, és jó tapasztalata volt velük. Ugyanakkor az akciós ár is komoly motiváció: 69 százalékuk elsőként a leárazott termékek között keresgél, és 53 százalékuk számára az is elég vonzó, ha egy termék a kategóriáján belül a legolcsóbb.
Ezek a legnépszerűbb boltok
A leggyakrabban látogatott élelmiszerláncok között a Penny, a Lidl, a Spar/Interspar és az Aldi szerepel. Ezeknek a boltoknak az akcióit követik a legtöbben – nem meglepő módon, hiszen a megkérdezettek 69 százaléka az aktuális kedvezmények, 61 százaléka pedig az ottani árak miatt tér be ezekbe az üzletekbe. Érdekesség, hogy csupán valamivel több mint 50 százalék választ üzletet annak közelsége alapján.
Óriásit nőtt a Lidl
A Lidl dinamikus növekedést produkált 2024-ben: árbevétele 14 százalékkal emelkedett, így elérte az 1611 milliárd forintot. Ezzel nemcsak a riválisokat előzte meg, hanem piaci részesedése is túllépte a 20 százalékot – ilyen eredményt hazai boltlánc több mint tíz éve nem tudott felmutatni. Eközben a Reál forgalma visszaesett, a többi szereplő pedig jelentősen lemaradt. Bár a cégek éves beszámolóinak leadási határideje május vége, néhány boltlánc eltérő üzleti évet követ, így a számok részben becsléseken alapulnak – írja a Telex.
A 2024-es adatok alapján a boltláncok sorrendje ugyan nem változott, de a forgalmi különbségek drámaian megnőttek.
A korábban meghatározó Tesco, valamint a Coop, CBA és Spar sokáig vezették a piacot, azonban a német diszkontláncok – a Lidl, az Aldi és a Penny – fokozatosan átvették a vezető szerepet. Közülük is a Lidl teljesítménye a legkiemelkedőbb, amely már 2020-ra piacvezetővé vált.
Míg a német diszkontláncok együttes piaci részesedése 2013-ban még a 16 százalékot sem érte el, 2024-re már 38 százalékra nőtt. A Lidl ebben a folyamatban különösen látványos növekedést mutatott: miközben a Tesco részesedése 12 százalékra esett vissza, a Lidl megháromszorozta korábbi eredményét, és immár 20 százalék fölé került.
Spontán vs. tudatos vásárlók
Látványos eltérés mutatkozik az akciókeresés intenzitásában is:
A személyes mintavétel során megkérdezett vásárlók fele mondta azt, hogy az akciók befolyásolják, melyik üzletet választják. Számukra azonban elsősorban a bolt közelsége számít, ezért egy-egy bevásárlás alkalmával általában kevesebb helyre mennek el. Ezzel szemben az online kérdőívet kitöltők tudatosabban vásárolnak: átlagosan 3,5 üzlet kínálatát is átnézik, hogy megtalálják a legjobb ajánlatokat.
Mindkét csoportnál a zöldség, gyümölcs, hús és tejtermékek akciói bizonyultak a legfontosabb szempontnak.
Digitalizálódik az akciós újság
Bár az okostelefonok világában egyre több bolt kínál mobilapplikációt, a hagyományos akciós újság továbbra is alapvető információforrásnak számít. A válaszadók 47%-a ma is nyomtatott formában szerzi be, ám az online verziók is egyre népszerűbbek. A személyesen megkérdezettek 23%-a ismer online akciógyűjtő oldalt, 48%-uk pedig heti rendszerességgel használ ilyen platformot – köztük a legnépszerűbb az Akciós-Újság.hu.
