Egyre több embert próbálnak átverni az online csalók: 15 százalék bedől nekik
Tízből hat banki ügyfelet próbáltak már csalók átverni, azok aránya pedig, akiknél sikerrel jártak, már 15 százalék, írja a Biztos Döntés.hu. Ezek a leggyakoribb módszerek.
Egyre nagyobb a tudatosság, mégis sokan bedőlnek
Az elmúlt év tavaszához képest tovább nőtt azoknak a banki ügyfeleknek az aránya, akiket megkárosítottak vagy megpróbáltak megkárosítani csalók – derül ki a CIB Bank reprezentatív felméréséből. Megdöbbentő, hogy
a tíz megkérdezettből csaknem hat mondta azt, hogy már próbálták becsapni, míg 15 százalékot meg is károsítottak.
Ez 5 százalékos növekedést jelent egy éven belül. Érdekes módon a megkárosított banki ügyfelek aránya annak ellenére is nő, hogy egyre többen vannak tisztában a csalók módszereivel. A személyes adatok, jelszavak megszerzésére irányuló kísérleteket egy éve még a megkérdezettek 67 százaléka azonosította gyanús jelként, az idei felmérésében már 79 százalékra ugrott ez az arány.
A megkárosítottak 45 százaléka állította azt, hogy jobban fél a hasonló visszaélésektől a történtek óta, miközben azoknál, akiket nem sikerült meglopni, mindössze 19 százalék ez az arány.
A megkárosítottak 30 százaléka emellett szégyent is érez a történtek miatt,
ami azért lehet probléma, mert emiatt esetleg nem jelzi a bank vagy a hatóságok felé a dolgot.

Így próbálkoznak: ismerd fel!
Az elkövetési módszereknél
- a telefonos megkeresés a leggyakoribb (44 százalék),
- ezt szorosan követte az sms üzenet és a csaló e-mail (42-42 százalék),
- az online piactereken is gyakoriak a csalók (26 százalék),
- illetve hamis weboldalakkal is próbálkoznak (21 százalék).
Gyanús banki megkeresés esetén, legyen az e-mail, telefonhívás, sms, érdemes az alábbi lépéseket követni:
- ne add ki az adataidat: sem a banki azonosítóidat, jelszavadat, kódjaidat és az SMS-ben kapott megerősítő kódot sem;
- ne kattints ismeretlen vagy gyanús linkekre;
- ne tölts le ismeretlen mellékleteket, ha nem vagy biztos a feladóban;
- ellenőrizd a megkeresés valódiságát: hívd fel a saját bankodat a hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámon, és nézd meg a bankod holnapján, vagy a mobilbankban elérhető figyelmeztetéseket, tájékoztatókat;
- a későbbi beazonosításnál, kivizsgálásnál hasznos lehet, ha készítesz képernyőfotót vagy elmented az üzenetet.
Ha visszaélés történt és hozzáfértek az adataidhoz, bankszámládhoz, vagy pénz tűnt el a számládról, haladéktalanul fordulj a rendőrséghez. A bankkártyádat emellett a banki mobilapplikációban és netbankon keresztül azonnal zárolhatod, de ebben az esetben vedd fel azonnal a bankkal a kapcsolatot.
