Egy ingatlan eladásának vagy bérbeadásának a nulladik lépése a home staging – derült ki a Világgazdaság podcastjából. Vincze Edit, a Hello Home Staging Kft. ügyvezetője elmondta, hogy egy, a képeken jól festő ingatlan akár 10 százalékkal magasabb áron is elkelhet.
Fontos az esztétikum
Korábban egy lakás értékesítése során a technikai szempontok – a méret, az elhelyezkedés és az ár – befolyásolták a vevőket. A közösségi média korában, amikor a legtöbb lakáshirdetést az interneten adják fel, reflektorfénybe kerültek a fotók: nem mindegy, hogyan ábrázoljuk az ingatlant a potenciális vevők és bérlők előtt.

A home-staging tulajdonképpen az ingatlan felkészítése az eladásra vagy kiadásra úgy, hogy
a hirdetésben szereplő képek minél esztétikusabb képet fessenek róla.
“Ma már egyre több szépen fotózott, hangulatosan berendezett eladó és kiadó lakást lehet látni a hirdetésekben, de arányaiban még mindig meglepően keveset, noha a jól felkészített, home staging után piacra tett ingatlanokat bizonyítottan magasabb áron lehet értékesíteni” – mondta Vincze Edit a VG Négyzetméter podcast friss epizódjában. A klasszikus home staging – tehát az ingatlan hívogató berendezése a hirdetésben szereplő képek készítése előtt – akár 10-12 százalékos értéknövekedést hozhat, miközben költsége csupán az ingatlan értékének 2-5 százaléka. Egy befektetési célú ingatlannál, ahol más fejlesztés is van, ott inkább 10-12 százalékos ráfordítást jelent a home staging,
viszont 20-25, sőt, akár 30 százalékkal magasabb profitot is hozhat.
A home staging minden esetben egy alapos piacelemzésből indul ki: tudni kell, hogy kik a versenytársak, milyen áron futnak, illetve hogy milyen anyagi ráfordítást tudunk vállalni a home staging során. Egyes esetekben elég egy alapos takarítás, rendrakás, esetleg egy tisztasági festés, és az ingatlan máris sokkal gyorsabban és magasabb áron értékesíthető. Van azonban, ahol kisebb felújításokat, javításokat is el kell végezni, hogy magasabb áron lehessen értékesíteni a lakást.
Az üres lakások nem vonzók: a leendő vevőknek látniuk kell benne a leendő otthonukat.
Azt gondolhatnánk, hogy a vevők racionális alapon hozzák meg döntéseiket, azonban, ha két azonos adottságú ingatlan között kell dönteni, közbeszólnak az érzelmek is: ilyenkor az “olyan részletek számíthatnak, mint hogy melyikben volt szebb a hálószoba, vagy jobb a kanapé” – összegezte a szakember.
