Olcsó repülőjegyek: meglepő igazságot árultak el a szakértők egy legendás trükkről
Az utazók körében elterjedt praktika, hogy a repülőjegyeket inkognitó módban keresik a számítógépen, vagy pedig előzetesen törlik a keresési előzményeiket. Ennek az az oka, hogy sokan úgy hiszik, a keresőmotorok figyelik korábbi internetes aktivitásunkat, és ez alapján egyre magasabb jegyárakat szabnak az úti cél felé, melyre korábban már rákerestünk. A New York Post utánajárt, valóban érdemes-e megtenni ezeket az óvintézkedéseket.
A kereslet-kínálat változása okozza
Az iparági szakértők szerint az emelkedő árak inkább a kereslet és a kínálat változásához köthetők a böngészők kémkedése helyett. A repülőjegyek ára folyamatosan ingadozik, és akárhányszor újra rákeresünk egy úti célra, valószínűbb, hogy az egyre kevesebb ülőhely miatt magasabb árajánlatot kapunk.
„Gyakori tévhit, hogy az ismételt keresés magasabb árakat eredményez” – mondta Katy Nastro, a Going utazási szakértője. „Nincs olyan hiteles adatforrás, amely azt sugallná, hogy az ismételt kereséseket nyomon követik, hogy ezzel manipulálják az árakat.”
Nastro és csapata hetente több ezer repülőjegy-keresést futtat, sőt, tesztelték is a különböző elméleteket, de nem tapasztaltak semmilyen változást. Az áringadozásokat úgy foglalta össze:
egyszerűen valós időben látjuk a piac mozgását.
A légitársaságoknak vannak árkategóriáik, magyarázta, vagyis bizonyos számú ülőhelyet egy adott pillanatban egy adott áron akarnak eladni.
Amikor ezek elfogynak, az ár emelkedni fog.
Nastro azt is megjegyezte, hogy a légitársaságok dinamikus algoritmusokat használnak, amelyek valós időben változtatják a költségeket; így ha valami történik a célállomáson, az üzemanyag ára megugrik, vagy egy nagy csoport lefoglal egy csomó helyet, valószínű, hogy a jegy ára is emelkedni fog.

Sophia Lin, a Google Search utazási ajánlatainak szakértője szintén azt állítja, hogy „a jegyárak folyamatosan változnak és frissülnek a különböző adatszolgáltatóknál, akár másodpercről másodpercre. A rendszereink minden nap hatalmas számú lehetséges jegykombinációt kalkulálnak a világ minden tájára.”
Az inkognitó mód, a böngészési előzmények, a keresési előzmények vagy az eszközváltás nem befolyásolja a Google Flights-on megjelenített árakat.
A Dollar Flight Club alapítója, Jesse Neugarten szintén elmondta, hogy amit az utazók látnak, az a normális viteldíjváltozások és az elavult vagy gyorsítótárazott információk keveréke – emiatt úgy tűnhet, hogy az árak ok nélkül ugranak meg. „Bár széles körben elterjedt nézet, hogy a repülőjegyek árai annál magasabbak, minél többet keresünk egy útvonalra, nincs rá bizonyíték, hogy a böngészési előzmények vagy az ismételt keresések önmagukban áremelkedést okoznak”, magyarázta.