Az eredeti Orient Expressz visszatér Isztambulba 2024-ben

Diósi Szilvia
Jelenleg Franciaországban restaurálják a 2015-ben, Lengyelországban felfedezett eredeti Orient Expressz kocsikat. A vagonokat a 2024-es párizsi nyári olimpiára újítják fel, és a legendás vonat visszatérhet a klasszikus útvonalára.

Arthur Mettetal francia történész  2015-ben azt a feladatot kapta, hogy dokumentálja a legendás Orient Expressz fennmaradó eredeti vagonjait a francia vasút társaság, az SNCF számára. Keresés közben rábukkant egy névtelen videóra egy vonatról a YouTube-on. Némi kutatás után kiderült, hogy az eredeti Nosztalgia-Isztambul-Orient-Expressz kocsik közül 17-et egy távoli vasútállomáson sorakoztattak fel Fehéroroszország és Lengyelország határa között – írja a  Travel and Leisure.

Még néhány évbe telt, mire az akkori tulajdonos beleegyezett abba, hogy eladja őket, de végül 2018-ban a vonatkocsikat visszajuttatták Franciaországba. A napokban pedig a cég bejelentette, hogy a felújítás után 2024-ben ismét utasokat fog szállítani.

Orient Express
Forrás: Getty Images

Az eredeti kocsik –  köztük 12 hálókocsi, egy éttermi, három társalgókocsi – meglepően jó állapotban voltak. A felújítás egy évvel ezelőtt kezdődött, 2021 decemberében Maxime d’Angeac francia építész kapta meg a feladatot.

Az első kilenc vagon belső terét decemberben mutatják be. Ezek közé tartozik hat hálókocsi, egy étkező, egy bár és egy “élményszalon”.

A fennmaradó nyolcat 2024-ig, a párizsi nyári olimpiáig fokozatosan leplezik le.

A vonatnak háromféle lakosztálya lesz, köztük egy elnöki lakosztály, amely egy egész kocsit foglal el. Minden lakosztályhoz saját fürdőszoba is tartozik. Az étterem felhozatalának inspirációját a régi Orient Expressz étlapok adják majd.

Az útitervet még nem véglegesítették, de a vonat a klasszikus útvonalán, Párizs és Isztambul között robog majd.

A 139 éves éves Orient Expresszről nemrég írtunk, korábbi cikkünkben rengeteg érdekességet találsz a vonatról, ami még Agatha Christie-t is megihlette. Három olyan történet is szerepel írásunkban, amit garantáltan nem olvashattál egyetlen hivatalos útikönyvben sem. Nem csoda, hiszen ezek egyenesen a vonat egyik vezető menedzserétől, Bruno Janssens-től származnak.