Jelentős fennakadásokat okozott Barcelonában egy TikTok-trend: a városvezetés most speciális szelfi-zónák kialakítására készül a forgalom zavartalanságának biztosítása érdekében, írja az Euronews.
Elviselhetetlenné vált a helyzet
A barcelonai Sagrada Familia előtt turisták garmadája pózol szelfikhez. A Gaudí által tervezett híres bazilika előtt tolonganak a járdán, és még az úttestre is kilépnek a jobb látószögért.
Az Instagram-képek készítése azonban a lakosok mindennapi életének rovására megy:
a helyiek már több mint egy évtizede szidják a látogatók tömegét, ami akadályozza a gyalogosok közlekedését, és feltartja a forgalmat a templom körül. A közelmúltban ráadásul felbukkant egy TikTok-trend, ami miatt még nehezebbé vált a mozgás a híres épület környékén: a látogatók a közeli metró mozgólépcsőin állva filmezték magukat, miközben a háttérben megjelent a Sagrada Familia. A tömeges videózás során a turisták eltömítették az állomás kijáratait, ezért a helyszínen végül betiltották a filmezést.
A hatóságok lépnek: jönnek a szelfi-zónák
A barcelonai hatóságok most bemutatták terveiket, melyek szerint a szelfiző turistákat egy külön erre kijelölt zónába terelnék a torlódás elkerülése érdekében.
A Sagrada Familia melletti szelfiző tér célja, hogy kibékítse a helyieket a turistákkal.
A 6200 négyzetméteres “előcsarnok” a bazilika úgynevezett Születés homlokzata és a Plaça Gaudí tér között áll majd a Carrer de la Marina utcában. A tervek szerint a gyülekezési zónának is nevezett terület építése az idei nyár után kezdődne és 2026 áprilisára érne véget, hogy egybeessen Gaudí halálának 100. évfordulójával.

A 2,7 millió eurós projekt egy szélesebb körű, 15,5 millió eurós terv része, amelynek célja a szent hely körüli infrastruktúra javítása és az ide áramló tömeg fenntarthatóbb kezelése. A Sagrada Familia évente 4,7 millió látogatót vonz, és a granadai Alhambra után a második leglátogatottabb hely Spanyolországban.
Már sokat tettek a káros turizmus ellen
A jelenleg évi 32 millió látogatót vonzó Barcelona korábban számos intézkedést vezetett be a tömegturizmus káros hatásainak megfékezésére. A város 2024-ben 44 millió eurós beruházást indított a tömegek szabályozására 16 turisztikai gócponton, több takarító és rendőr alkalmazásával. Tavaly júliusban a város
a 15 éve használt “Visit Barcelona” (utazz Barcelonába) szlogent az új, “This is Barcelona” (ez Barcelona) szlogenre cserélte,
ezzel is jelezve, hogy a város fő célja többé nem a minél több látogató bevonzása, hanem a fenntartható turisztikai infrastruktúra megteremtése. Barcelona azt is vállalta, hogy 2028-ig betiltja a rövid távú lakáskiadást a turisták részére, és korlátozza a sétahajók belépését.