Egy új jelentés szerint Európa legnépszerűbb strandjai gyakran csalódást okoznak a látogatóiknak. A Cloudwards nevű technológiai cég 200, világszerte kedvelt partszakaszt elemzett a TripAdvisor értékelései alapján: a strandok esetében megdöbbentő arányú panaszra leltek. Az eredmények rávilágítanak arra, milyen nagy a szakadék az Instagramra posztolt álomképek és a valóságos strandélmények között, írja az Euronews.
Az európai strandok a legzsúfoltabbak
A leggyakrabban kritizált strandok többsége Európában található: a tíz legzsúfoltabb helyszín közül nyolc van Európában. A brit Bournemouth Beach például az ötödik helyen végzett a panaszok számát tekintve, míg Olaszország, különösen Szardínia partszakaszai még rosszabbul szerepeltek. A festői La Pelosa strand lett az első a zsúfoltság-listám – az értékelések 87 százalékában panaszkodtak a tömegről a látogatók.

Nem csak a tömeg a baj: koszosak az európai strandok
A görög strandok ugyan kevésbé zsúfoltak az értékelések szerint, viszont így sem keltettek jó benyomást. A krétai Balosz-lagúna például a hetedik helyen végzett a legpiszkosabb strandok között, míg Elafoniszi többnyire a túlzsúfoltság miatt kapott negatív véleményeket. A Lefkáda szigetén található Porto Katsiki különösen a zaj és az egyéb zavaró tényezők miatt került a top 10-be, noha más listákon a világ 50 legjobb strandja közé választották.
Ez jól példázza, hogyan vezet a népszerűség egyre nagyobb terheléshez és természetkárosodáshoz.

Megoldások a problémára
Szerencsére egyre több ország tesz lépéseket a túlzott turizmus problémájának kezelésére.
Szardínián például
- napi látogatói korlátozásokat,
- előzetes időpontfoglalást
- és törölközőhasználati tilalmat vezettek be néhány népszerű strandon.
Görögország 2025-ben 20 eurós belépődíjat szabott ki a hajóval érkező turisták számára Míkonosz és Szantorini szigetén. Spanyolország több tengerpartján alkoholfogyasztási tilalmat és bírságokat vezetett be a nem megfelelő viselkedés megfékezésére. Ezek az intézkedések egy nagyobb európai tendencia részét képezik, amely a fenntartható turizmus irányába próbálja terelni a látogatási szokásokat.
A közösségi média az oka
Ahogy egyre több ember tapasztalja meg a csalódást az interneten tökéletesnek hirdetett helyszíneken, úgy válik egyre világosabbá:
a közösségi média által felépített kép gyakran hamis biztonságot ad.
A tömeg, a kosz és a túlterhelt infrastruktúra miatt még az egyébként valóban gyönyörű helyek is veszítenek varázsukból.

