Sokan feltették már maguknak a kérdést: a repülőgépek ablakai miért lekerekítettek, és miért nem szögletesek, mint a legtöbb más jármű esetében? A tervezésnek főként biztonsági okai vannak, mondják a szakértők.
Baleseteket okoztak a szögletes ablakok
A repülőgépek ablakai azért kerekek, mert ez a forma több biztonságot nyújt. A repülőgépek utazómagasságában ritka a levegő: az utastérben ezért megnövekszik a nyomás, hogy az utasok zavartalanul lélegezhessenek. Ez azonban nyomáskülönbséget okoz, ami nagy terhet ró az ablakokra.
A kerek ablakok segítenek a nyomáskülönbséget egyenletesen elosztani, így az ablak nem repedezik meg.
Az 1950-es években néhány repülőgép még szögletes ablakokkal repült, ezek azonban nem kevés problémát okoztak: az ablakok sarkaira így túl nagy nyomás nehezedett, ami miatt gyakran megrepedtek. Mivel ez akár komoly baleseteket is okozhat, a repülőgépgyártók hamar átálltak a kerek ablakok használatára.

A repülők ablakait biztonságra tervezik
A repülőgépek ablakai több szempontból is különleges tervezést igényelnek. Három rétegből állnak: a külső réteg viseli a nyomást, a középső extra védelmet nyújt, míg a belső az utasok biztonságát szolgálja. Az ablakon található egy apró lyuk, amely segít kiegyenlíteni a nyomást és megakadályozza a párásodást.
Az ablakokat az ülés magasságában helyezik el, hogy az utasok kényelmesen kiláthassanak.
Anyaguk valójában nem üveg, hanem erős, kis súlyú és nehezen törő műanyag.
