A svájci székhelyű Swiss légitársaság pilótahiány miatt törölte egyes járatait, írja az Euronews. A probléma nem csak ezt a vállalatot érinti: a nyári szezonban égető pilótahiányra számíthatunk Európa-szerte.
Rövidtávú megoldásokat vezettek be
A Swiss megerősítette, hogy mostantól októberig mintegy 1400 járatot töröl, mivel a pilóták folyamatos hiányával küzd. A csökkentések számos útvonalat érintenek Zürichből és Genfből, beleértve az Európa-szerte közlekedő járatokat is. Néhány hosszú távú járat, például a sanghaji és chicagói járat is ritkábban fog közlekedni, és néhány útvonalat, köztük az egyiptomi Hurghadába közlekedő nyári járatot teljesen felfüggesztették.
A vállalat vezetősége “mélységesen sajnálja” a helyzetet, és egy sor rövid távú megoldást vezetett be a pilótahiány kezelésére. Ezek közé tartozik egy önkéntes nyugdíjazási program, egy szabadság-visszavásárlási program és a részmunkaidős pilóták ösztönzése a munkaidő növelésére. A légitársaság a pilóták szakszervezetével, az Aeropers-szel is együttműködik a beosztás rugalmasságának javítása és az utolsó pillanatban történő, fáradtsággal kapcsolatos hiányzások csökkentése érdekében –mindezek az intézkedések segítenek a légitársaságnak abban, hogy enyhítse a mintegy 70 főállású pilóta szükségletét.

A Swiss ígéretet tett arra, hogy a lehető leghamarabb értesíti az utasokat a változásokról.
Az érintett utasokat átfoglalják a Swiss, a Lufthansa csoport, a Star Alliance hálózat más légitársaságainak járataira,
vagy – legvégső esetben – bármely más elérhető légitársaság járataira.
Európa-szerte fennakadásokra számíthatunk
Nem a Swiss az egyetlen légitársaság, amely problémákba ütközik: a légitársaságok Európa-szerte változtatják a menetrendeket és vészhelyzeti terveket dolgoznak ki, hogy megbirkózzanak a pilóták növekvő hiányával. Többek között a KLM és az Air France is elismerte, hogy pilótahiánnyal küzd, de kétségbeesett toborzást folytat a British Airways és az easyJet a kieső alkalmazottak pótlására.
A koronavírus miatt az elmúlt években szünetelt a pilótaképzés. Eközben folytak a gyorsított nyugdíjazások:
csak az Egyesült Államokban 2042-ig évente mintegy 4300 pilóta vonul nyugdíjba.
Európa hasonló válsággal néz szembe. Bár egyes légitársaságok korábban hosszú várólistákat vezettek a pilóta-állásokra, ma már enyhítik a nyelvi és állampolgársági követelményeket, hogy szélesítsék a kínálatot. A probléma azonban nemcsak a nyugdíjazással kapcsolatos: nem érkezik az utánpótlás sem.
A Boeing hosszú távú előrejelzése szerint a következő két évtizedben 674 ezer új pilótára lesz szükség a világon. Az Oliver Wyman tanácsadó cég szerint 2032-re közel 80 ezer pilóta hiányozhat az ágazatból világszerte.
Csak Európában 19 ezer pilóta hiányozhat a keresletből.
Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a pilótahiány miatt csökkentett járatszámok kevesebb közvetlen járatot, hosszabb átszállásokat és nagyobb versenyt eredményezhetnek a helyekért. Az utazóknak azt tanácsolják, hogy foglaljanak időben, hagyjanak több időt az átszállásokra, és kövessék figyelemmel a légitársaságok értesítéseit.
