Nyugdíjasokért versenyez az Aldi, a Lidl és a Tesco is - Az árrésstop szabhat határt az akciózásnak
Több magyarországi üzletlánc jelentett be különleges kedvezményeket a szeptembertől érkező nyugdíjas-utalványokkal vásárlóknak. Kozák Tamást, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárát kérdeztük: miért éri ez meg a vállalatoknak, és milyen akciókra számíthatunk még az ősszel?
Verseny a nyugdíjasokért
A nyugdíjasoknak szánt 30 ezer forintos élelmiszer-utalványok kézbesítése szeptember 1-én kezdődött: először Budapesten, majd irányítószám szerint haladva szállítják ki őket. A címzettek tíz napig a postán is átvehetik az utalványokat, november közepéig pedig újraküldést kérhetnek.
A nyugdíjasok több mint 70 milliárd forintot költhetnek el az utalványokkal, ezért az áruházláncok sorra akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani a vásárlókat.
Az Aldi és a Lidl, valamint a Tesco is bejelentette: különleges akciókkal és kedvezményekkel várják azokat, akik utalvánnyal vásárolnának.

Megindult a verseny a nyugdíjas vásárlóerőért
– foglalta össze lapunknak Kozák Tamás. Szerinte az üzleteknek mindenképp jó, ha a nyugdíjasok náluk használják fel az utalvány. A kedvezmények és akciók alkalmasak lehetnek arra, hogy “új törzsvásárlókat szerezzenek” – tette hozzá az OKSZ főtitkára. Ezért várhatóan további árengedményekre is számíthatunk a december 31-ig tartó időszak során, ameddig az utalványok felhasználhatók.
Nem lehet végtelen az akciózás
Sokan arra számítanak, hogy a verseny az üzletláncok között fokozódik, így a következő hetekben újabb akciókra és kedvezményekre számíthatnak a nyugdíjasok. Ez részben igaz, ugyanakkor az árleszállításoknak is határt kell szabni, mégpedig az árrésstop miatt, magyarázta Kozák Tamás.
Az árrésstop fogja megállítani az akciózást, hiszen az önmagában is veszteséges az üzletek számára
– mondta. Tehát, bár számíthatunk további kedvezményekre is az év végéig tartó időszak során, jobb, ha elvárásaink a gazdasági realitást is figyelembe veszik.
Mint ismert, a márciusban bevezetett intézkedés 30 élelmiszerkategóriára és több mint 900 termékre vonatkozik – például csirkemellre, tejre, cukorra vagy tojásra. Az árrés mértéke legfeljebb 10 százalék lehet a nettó beszerzési és eladási ár között. Ez nem rögzített ár, hanem a haszonkulcsot korlátozza.
Májustól az árrésstop 30 drogériai termékkategóriára is kiterjedt – például tisztítószerekre, babaápolási cikkekre, csomagolóanyagokra. Itt legfeljebb 15 százalékos árrést alkalmazhatnak a kereskedők, de az is csak a 2025. januári átlag szintjén maradhat.
