Megerősítették: nem lehet bankkártyával fizetni - kiakadtak a felhasználók a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer működésén
Már egy éve nem üzemel a bankkártyás fizetés a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapján, derítette ki a Telex. A problémára a felhasználók hívták fel a figyelmet, akik emiatt nem tudják használni a rendszer által kínált szolgáltatásokat. Az üzemeltetők azonban azt felelték: a kártyás fizetést kevesen használták a weboldalon, ezért a hiba elhárítása helyett a többek által használt fizetési módok fejlesztését priorizálják.
Nem elhárítatlan hibáról van szó
“Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk arról, hogy technikai okokból a web felületen bankkártyás tranzakciók nem érhetők el, a mobil alkalmazásokban pedig kizárólag az eseti (ad-hoc) bankkártyás funkciók működnek. Megértését köszönjük” – írják az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapján, illetve a cég által üzemeltetett Nemzeti Mobilfizetési Rendszer oldalán is.
“Szerintem ez egy elég felháborító dolog, nagyon sok embert érinthet. Talán érdemes lenne utánajárni, miért nem képes a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy technikai hibát elhárítani. Vagy nem is akarják?” – írta a Telex egyik olvasója a lapnak. A Telex megkereste a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t: a válaszból kiderült, hogy a problémát valóban nem feltétlenül áll szándékukban elhárítani.

A 2014-ben alapított Nemzeti Mobilfizetési Zrt. platformot biztosít parkolócégeknek, mobilszolgáltatóknak, illetve számos egyéb cégnek a fizetések egyszerű lebonyolítására. A rendszer többek között mobilparkolási, e-matricás és/vagy tömegközlekedési mobiljegyek tranzakciói során is jelen van, tehát
bárhol veszünk ilyesmit, a háttérben a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR) dolgozik.
Ezek a szolgáltatások azonban nemcsak a partnercégeken keresztül érhetők el, hanem az állami cég saját weboldalán és mobilalkalmazásaiban is. Már amennyiben elérhetők: a Telex kiderítette, hogy már tavaly február óta technikai okokra hivatkozva szünetel ez a szolgáltatás. Tavaly júniusban ugyan volt egy átmeneti időszak, amikor egy másik problémára hívták fel a figyelmet a weboldalon. Az azonban biztos, hogy az átmenetiként kommunikált szolgáltatáskimaradás már egy éve fennáll.
Nem biztos, hogy valaha visszaállítják
Az NMFR válaszából kiderült, hogy a szolgáltatást nem biztos, hogy valaha helyreállítják: az üzemeltetők inkább az elterjedtebben használt, modernebb fizetési lehetőségek felé terelgetnék a felhasználókat.
Az NMFR webes felületén a bankkártyás fizetés jelenleg biztonsági okok miatt nem elérhető, ügyfeleink számára az átutalásos fizetés lehetőségét javasoljuk a webes portálon.
írták. Aki pedig nem ragaszkodik a weboldalhoz, annak a mobilalkalmazásukat ajánlják, amelyben az eseti tranzakciók bankkártyával működnek. Azt is hozzátették, hogy az egész kártyázás megkerülhetőAndroidon a Google Pay, iOS-en az Apple Pay használatával.
“Javasoljuk, hogy a szolgáltatások egyszerű igénybevétele érdekében az alkalmazásban az NMFR egyenleget használják, melyet akár rendszeresen, egyedileg vagy az alkalmazásban elérhető automatikus feltöltés kényelmi funkcióval naprakészen tudnak tartani, tetszőleges limitek beállításával. Ha az egyenleg X Ft alá csökken, a kényelmi funkció automatikus feltölti az egyenleget egy előzetesen meghatározott összeggel, pl. ezer forinttal” – tette még hozzá a cég.
A cég a Telexnek azt is megerősítette, hogy a bankkártyás fizetés valóban tavaly február óta nem üzemel a weboldalon, biztonsági okokból. Az elmaradt helyreállításról ezt írták:
“Társaságunk folyamatosan figyelemmel kíséri a felhasználók visszajelzéseit, a digitalizációs trendeket. Mára már egyértelműen megállapítható, hogy
a mobilfizetési szolgáltatásokat a felhasználók jellemzően az okostelefonokon keresztül veszik igénybe, és teljes egészében háttérbe szorul a közvetlen asztali számítógépes elérés.
[…] Jelenleg is dolgozunk azon, hogy a felhasználói igényeknek megfelelő, ugyanakkor a biztonságot is garantáló szolgáltatásokat alakítsunk ki.”
Mindez azt jelenti, hogy a cég úgy ítélte meg: a bankkártyaadatok elmentése nem biztonságos a rendszerében, illetve a weboldalán még az eseti bankkártyahasználat sem eléggé az. Azonban mivel azt látják, hogy a felhasználók többnyire nem a weboldalt, hanem a mobilappot használja, nem is igyekeztek a helyreállítással. Ugyanakkor dolgoznak azon, hogy kényelmesebb legyen használni a szolgáltatásaikat.