A Coca-Cola kénytelen megváltoztatni palackjai címkézését és kommunikációs gyakorlatát az Európai Unió egész területén, miután kötelezték erre. Az amerikai vállalat a jövőben módosítja a zöldmarketing üzeneteit, hogy elkerülje a félrevezető állításokat – írja a VG.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdai közleménye szerint a lépést az EU tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő CPC hálózat kezdeményezte, a svéd fogyasztóvédelmi hatóság és a GVH közös vezetésével. A fellépést az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) 2023 novemberében benyújtott panasza előzte meg, amely szerint
egyes műanyag palackokon nem voltak egyértelműek az újrahasznosításra utaló jelölések.
A Coca-Cola a vállalások értelmében 6–18 hónapon belül lecseréli az olyan feliratokat, mint a „100 százalékban újrahasznosítható PET-palack vagyok”, és helyette pontosabb megfogalmazásokat alkalmaz, például: „100 százalékban újrahasznosítható PET-palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”. Emellett a „Hasznosíts engem ismét újra” szlogent is egyszerűbb „Hasznosíts újra” változatra cseréli, hogy ne keltsen téves benyomást a fogyasztókban az újrahasznosítási folyamat zártságáról.
Átalakul a kommunikáció is
A cég kereskedelmi kommunikációját is átalakítja: gondoskodik róla, hogy a jövőbeni kampányok és online tartalmak is tükrözzék az új vállalásokat. Ezeket a változásokat a kötelezettségek elfogadásától számított három hónapon belül bevezetik a cég honlapján és közösségi média felületein. A módosítások végrehajtását a CPC figyelemmel kíséri majd.
A GVH közleményében emlékeztetett arra is, hogy a Coca-Cola magyarországi leányvállalatai ellen már 2024 nyarán versenyfelügyeleti eljárás indult, mivel a Naturaqua termékek címkéin és hirdetéseiben szereplő zöld állítások – például „100 százalékban újrahasznosítható” – megtéveszthették a fogyasztókat. Ez az eljárás a jelenlegi uniós fellépéstől függetlenül zajlik, és más hazai cégeket – köztük a Szentkirályi Magyarország Kft.-t és a Fonte Viva Kft.-t – is érint.
A GVH évek óta kiemelten vizsgálja a környezeti állításokat. 2024 januárjában publikált piacelemzésük rámutatott: sok esetben a zöld üzenetek nem elég világosak, a fogyasztók pedig gyakran nincsenek tisztában azok pontos jelentésével. A versenyhivatal ezzel kapcsolatban ajánlásokat is megfogalmazott a jogalkotók, a cégek és a hatóságok számára.