A kérdés, amit soha ne tegyél fel egy bolti pénztárosnak - ezekkel a mondatokkal tudod a leginkább kiakasztani őket
A nagy szupermarketek pénztárosai naponta több tucat emberrel találkoznak, akik különböző hangulatban, rohanva vagy épp bosszúsan állnak meg előttük. Bár a legtöbben udvariasak, vannak visszatérő helyzetek és frázisok, amelyek hosszú műszakok után kifejezetten idegesítőek. Mert a kassza mögött nem gépek ülnek, hanem emberek – fáradt, de türelmes dolgozók, akiknek néha csak egy mosoly vagy egy kedves szó hiányzik a napjukból – írja a Gazzetta.
„Ez a kassza zárva van?”
Talán ez a leggyakoribb és egyben a legbosszantóbb kérdés, amit a pénztárosok újra és újra hallanak. Még akkor is, ha a hatalmas „ZÁRVA” tábla ott virít a kassza felett, mindig akad valaki, aki bizonytalanul megkérdezi: „Ez működik?” vagy „Zárva van?”. A legtöbb pénztáros ilyenkor illedelmesen bólint, de belül egy mély sóhajt próbál elfojtani. „Nem haragszunk, csak néha nehéz mindig udvariasnak maradni” – vallotta be egyikük.
„Ha nincs rajta ár, akkor ingyen van!”
A dobogó második helyezettje minden kétséget kizáróan ez a „klasszikus” poén. Amikor a vonalkód-leolvasó nem érzékeli a terméket, vagy arról hiányzik a címke, szinte biztos, hogy valaki viccesen megjegyzi: „Na, akkor ez most ingyen van, ugye?” A poén első alkalommal talán még mosolyt csal a pénztáros arcára – de a századik után már inkább fárasztó, mint humoros.
„Naponta többször is elhangzik, és már előre tudjuk, mikor jön” – meséli egy tapasztalt dolgozó.
Sok pénztáros szerint a legnehezebben a teljes közöny kezelhető. „Van, aki ránk sem néz, nem köszön, nem reagál, még akkor sem, ha kedvesen szólunk hozzá” – mesélik. Pedig egy „jó napot” vagy egy „köszönöm” semmibe sem kerül, mégis ritka kincsnek számít. „Amikor valaki viszonozza a mosolyunkat, az feldobja a napunkat. De amikor csak némán néz át rajtunk, az nagyon lehangoló” – tette hozzá egy kasszás.

Ez a munka sokkal több annál, mint a termékek lehúzása és a blokk kinyomtatása. Folyamatos emberi kontaktusról, türelemről és odafigyelésről szól. Aki naponta több száz vásárlót szolgál ki, az pontosan tudja, milyen sokat számít egy kedves szó vagy egy apró gesztus. A dolgozók szerint nem kell nagy dolgokra gondolni – elég egy „szép napot”, egy mosoly vagy egy őszinte „köszönöm”. Ezek a pillanatok teszik elviselhetőbbé a monoton műszakokat, és emlékeztetnek mindenkit arra, hogy a pénztárnál is emberek ülnek, akik ugyanolyan fáradtak, mint mi.
Egy kis kedvesség csodákra képes
A szupermarketek pénztárosai nem várnak különleges bánásmódot – csak egy kis figyelmességet. Legközelebb, amikor sorban állunk, talán érdemes elgondolkodni azon, hogy a kassza túloldalán is valaki ugyanúgy várja a nap végét, mint mi. És lehet, hogy egy apró mosollyal mi tehetjük szebbé az ő napját. Ha legközelebb a pénztárhoz érsz, próbáld ki: nézz a pénztáros szemébe, köszönj, és mondd azt, hogy „köszönöm”. Meglepődnél, milyen nagy ereje van egy ilyen apróságnak.

