A szakértő javaslata: érdemes megőrizni a papírokat, hogy magasabb legyen a nyugdíjad
A nyugellátás megállapítása előtt számos iratot kell benyújtanunk: az Infostart szakértők segítségével gyűjtötte össze, milyen papírok alapján állapítják meg a nyugdíjat, és hol kell ezeket keresnünk!
Ezért fontos megőrizni a papírokat!
A nyugdíj pontos megállapításához
elengedhetetlen a munkáltatók által vezetett munkaügyi iratok megfelelő megőrzése és adatszolgáltatása,
különösen a szolgálati idő és kereset dokumentálása miatt: a nyugdíj összege ugyanis ezek mentén kerül megállapításra.

A nyugellátások pontos, időben történő megállapítása érdekében szigorú előírások biztosítják, hogy az ehhez szükséges bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettséget megfelelően teljesítsék az érintettek, közöttük a munkáltatók is. A nyugellátásra való jogosultság és
a nyugdíj összege a szolgálati idő hosszától és a nyugdíj alapjául szolgáló jövedelem nagyságrendjétől függ.
Mindkét adat a foglalkoztatás során keletkezik.
A jogszabály előírja, hogy a munkáltatóknak meg kell őrizniük minden olyan munkaügyi iratot, amely a munkavállalók szolgálati idejével vagy keresetével kapcsolatos, hiszen ezek alapján állapítják meg a nyugdíjat. 2024. január 1-jétől a megőrzendő dokumentumok köre bővült a foglalkoztatási igazolásokkal is, amelyeket – a 2024. december 31-ig keletkezett iratokkal együtt – az érintett munkavállaló nyugdíjkorhatárának betöltése után még öt évig meg kell tartani. Ha egy cég jogutód nélkül megszűnik, köteles bejelenteni, hol találhatók ezek az iratok, hogy a nyugdíjbiztosítási hatóságok szükség esetén hozzáférhessenek.
Ez történik, ha mulaszt a munkáltató
Ha a munkáltató nem teljesíti pontosan, időben vagy a szabályoknak megfelelően a nyugdíjbiztosítással kapcsolatos bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségeit, akkor mulasztási bírságot kell fizetnie.
Ennek összege 50 ezer forinttól akár 500 ezer forintig terjedhet,
ismételt jogsértés esetén pedig akár 1 millió forint is lehet.
A nyugdíj szempontjából kulcsfontosságú a szolgálati idő igazolása, amit alapvetően a társadalombiztosítási nyilvántartások alapján számolnak. Ha azonban egy adott időszakról nincs adat a rendszerben, akkor a munkáltató által kiállított korabeli iratokkal, igazolásokkal vagy azok hiteles másolatával lehet pótolni, illetve bármilyen más hiteles dokumentummal, amely bizonyítja a munkaviszonyt.
A munkavállalónak (a későbbi nyugdíjasnak) ebből a szempontból nincs bírságfizetési kötelezettsége – viszont számára hátrány lehet, ha a munkáltató nem teljesíti pontosan a kötelezettségeit, mert emiatt a szolgálati idő vagy kereset igazolása nehezebbé válhat.

