Az utóbbi években a magyar vevők is érzékelhették, hogy a McDonald’s egyre nagyobb hangsúlyt fektet az önkiszolgáló rendelőterminálokra. Az új technológia nemcsak a személyzeti költségeket csökkenti, hanem pszichológiai hatással is bír: a szakértők szerint akár 30 százalékkal több ételt rendelünk a terminálokon, mivel nincs meg az a gátlás, amit a pultnál egy eladóval szemben éreznénk, ha például egy plusz burgert vagy extra sült krumplit kérnénk.
Pszichológiai trükkök tárháza
Adam Burge értékesítési szakértő évek óta vizsgálja azokat a marketingfogásokat, amelyekkel a nagyvállalatok – köztük a McDonald’s vagy az IKEA – tudatosan befolyásolják a vásárlói döntéseket. Közösségi felületein rendszeresen bemutatja, hogyan terelik a cégek az embereket bizonyos választások felé.

Burge a McDonald’s-t a “pszichológiai trükkök mesterének” nevezi. A gyorsétteremlánc többféle módszert kombinál:
a vörös és sárga színek fokozzák az étvágyat, a “csapdaárak” pedig arra ösztönöznek, hogy a nagyobb, drágább menüt válasszuk.
Emellett a Happy Meal már gyerekkorban pozitív érzelmi kötődést alakít ki a márkához, a limitált ideig kapható termékek pedig a mesterséges hiány érzetére építenek – mondta a szakértő.
Véleménye szerint a fogyasztói lojalitást erősíti az úgynevezett “mere exposure effect”, vagyis az ismételt találkozás hatása: ha a márka éveken át folyamatosan jelen van a mindennapjainkban, szinte családias kötődés alakulhat ki hozzá. Így a McDonald’s hosszú távon is megtartja a vásárlóit.
Az önkiszolgáló rendelőterminálok a rendszer fontos elemei. Burge szerint a menük elhelyezése sem véletlen:
a legjövedelmezőbb termékek a kijelző olyan részein jelennek meg, ahová a vásárlók szeme először téved
– például bal felső sarokban vagy középen. Sőt, azt is állítja, hogy bizonyos terminálok kamerái figyelik a szemmozgást, bár erre a McDonald’s egyelőre nem adott hivatalos választ.

