Ebben az országban vezetik be a világon elsőként a zöld repülési adót – mutatjuk, mennyit fizetnek majd az európai utasok
Szingapúr az első ország a világon, amely minden kifelé induló utasra környezetvédelmi üzemanyag-pótdíjat vet ki. A Szingapúri Polgári Légügyi Hatóság (CAAS) a múlt héten jelentette be a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) Díjat, amely valamennyi, az országból induló járatra érvényes lesz. Az adó mértékét az alapján határozta meg Szingapúr, hogy 2026-ra elérjék a tervezett 1%-os SAF-felhasználási arányt, valamint figyelembe vették a zöld üzemanyag felárát és az egyéb kapcsolódó költségeket is – írja az Euronews.
Európa magasabb díjsávba került
A SAF-adó összege a megtett távolságtól függ. Szingapúr öt földrajzi sávot alakított ki, Európa pedig a negyedik kategóriába esik Afrikával, Közép- és Nyugat-Ázsiával, a Közel-Kelettel, a Csendes-óceáni szigetvilággal és Új-Zélanddal együtt.
Európából indulóknak az alábbi összegekkel kell számolni:
Az európai utasok Economy és Premium Economy osztályon kb. 1 630 Ft-ot, prémium (Business / First) osztályon kb. 6 550 Ft-ot fizetnek majd, míg az Amerikába tartó járatokon ez 2 650 Ft illetve 10 600 Ft; a kelet- és dél-ázsiai (2. sáv) utasoknak 970 Ft és 2 860 Ft közötti pótlékot kell fizetniük; a délkelet-ázsiai járatokon az adó mindössze 255 Ft, illetve 1 020 Ft lesz – régiónként eltérően.
Fontos: A Szingapúrban átszálló utasokat nem terheli az új díj.
Mi a helyzet az átszállós járatokkal?
Több megállós utak esetén a zöld üzemanyag-adót csak a Szingapúrból induló szakaszra kell megfizetni. Például: ha Szingapúrból Párizsba repülsz, de Amszterdamban van átszállásod, akkor csak a Szingapúr–Amszterdam szakasz után számítják fel a díjat. A légitársaságok kötelesek a pótdíjat külön soron feltüntetni a jegyárban. Bizonyos járatok – például az oktató-, humanitárius vagy jótékonysági repülések – mentesülnek az adó alól.

Fenntarthatósági tervek
A CAAS tavaly mutatta be a Singapore Sustainable Air Hub Blueprint nevű stratégiát, amely a repülési ágazat hosszú távú fenntartható átalakítását célozza.
A célok:
- 2030-ig: a repülőtéri működésből származó szén-dioxid kibocsátás 20%-os csökkentése a 2019-es szinthez képest
- 2050-re: a hazai és nemzetközi légi közlekedés nettó zéró kibocsátásának elérése
Han Hok Juan, a CAAS főigazgatója szerint az új adó „jelentős lépés egy fenntarthatóbb és versenyképesebb légiközpont” kialakítása felé „Valahonnan el kell indulni. Megfontolt módon tettük meg ezt a lépést, időt hagyva az iparágnak és az utazóknak az alkalmazkodásra.” – hangsúlyozta.

