Jelentős légiforgalmi irányítási fennakadásokra készülnek az európai légitársaságok az idei nyári utazási szezonban, ad hírt a Világgazdaság. A késések még gyakoribbak és hosszabbak lehetnek, mint a tavalyi szezon során.
Idén még rosszabb lesz a helyzet
A Budflyer légi közlekedési szakblog Facebook-posztjában írja, hogy a Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary is pesszimista a helyzet javulását illetően: a jóslata szerint
a 2025-ös késések meghaladják majd a 2024-es késések szintjét.
A Routes Europe konferencián Ourania Georgoutsakou, az Airlines for Europe (A4E) ügyvezető igazgatója is kifejezte aggodalmát a légi forgalmi irányítás előtt álló kihívások miatt.
MÉG ROSSZABB NYÁRRA KELL FELKÉSZÜLNI A KÉSÉSEK TERÉN! Az európai légitársaságok újabb jelentős légiforgalmi irányítási...
Közzétette: Budflyer – 2025. április 10., csütörtök
A 2024-es nyári időszakban az utazók jelentős késéseket tapasztalhattak az európai repülőtereken. A helyzet a számítások szerint idén sem lesz jobb: a légi forgalom tovább élénkül, miközben a repülőterek továbbra is munkaerőhiánnyal küzdenek. Az előrejelzések szerint 2025-ben a járatok száma eléri a 11 milliót, ami 3,7 százalékos növekedést jelent 2024-hez képest. Ez a növekedés további nyomást gyakorol a légi forgalmi irányításra, különösen a már most is túlterhelt régiókban. Tavaly az átlagos késés – minden okot figyelembe véve – 21,4 perc volt járatonként.
A késések fő okai között szerepelt
- a légi forgalmi irányítók hiánya,
- a vártnál nagyobb forgalomnövekedés egyes területeken,
- a gyakori kedvezőtlen időjárási körülmények,
- valamint a járatok eredeti repülési tervtől való eltérése.
Ennyit késtek a járatok tavaly
Egyes országokban kevesebbet késtek a gépek, mint máshol: Görögországban az utasok 50,7 százaléka, Szerbiában pedig 49,1 százaléka tapasztalt késéseket vagy járattörléseket. Németországban a késési arány 44,4 százalék volt.

Magyarországon nincsen pontos adat a késésekről, de
a Budapestről felszálló járatok pontossága tavaly az európai átlagnál jobb volt.
Európában nagyon telített a hálózat, így minden probléma széleskörű hatást kelt. Az Eurocontrol adatai szerint a 2024-es késések 2,8 milliárd euróba kerültek az iparágnak.
Nem csak nyáron késnek a gépek: az EasyJet azt közölte, hogy az idei év első két hónapjában 41 százalékkal nőtt a késések száma. A légitársaság operatív igazgatója szerint a késések megugrása aggasztó jel, és százmilliókba kerül a légitársaságoknak. A légitársaságoknak be kell tartaniuk a menetrendet, különben a leszállási időkapu elvesztését kockáztatják. A késések egyre hosszabbak, főleg nyáron, és a tetejében a légitársaságok is ekkor küzdenek leginkább munkaerőhiánnyal.